του 2012 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα
του 2011.
Έλλειψη ρευστότητας
Είναι σαφές ότι και ο συγκεκριμένος τομέας
της οικονομίας συνεχίζει να υποφέρει δίπλα
στους υπόλοιπους, ιδίως όσο εντείνονται οι
φορολογικές επιβαρύνσεις, με αποτέλεσμα
να παγιώνεται και η δυσπραγία των κατανα-
λωτών. Η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά
πλήττει το Ι.Χ., όχι μόνο σε ό,τι αφορά την
κτήση, αλλά και τη χρήση του, άρα και όλο
το πλέγμα των συναφών επιχειρήσεων και
υπηρεσιών. Τώρα πια, δε, όποιοι/ες αγορά-
ζουν ένα επιβατικό αναζητούν λύσεις σε μι-
κρές κατηγορίες, με βασικά κριτήρια τη χα-
μηλή κατανάλωση καυσίμου και τους περι-
ορισμένους ρύπους CO2, για ελάχιστα ή και
μηδενικά τέλη. Έξι στα 10 αυτοκίνητα που
αγοράζονται είναι μικρά, η μεσαία κατηγο-
ρία φθίνει διαρκώς έχοντας περιορισθεί στο
22% (ήταν 35% παλαιότερα), τα SUV (τζιπο-
ειδή) έχουν πέσει στο 9% (από το 18%) και
τα μεσαία σεντάν στο 6,4% (από το 13%).
Χρήματα δεν υπάρχουν ή είναι «ερμητικά
αποταμιευμένα», όπως λένε οι έμποροι. Το
μεγαλύτερο ενδιαφέρον στρέφεται στα πε-
τρελαιοκίνητα, ως νέα τάση, ακόμη και αν η
απόσβεση της υψηλότερης τιμής σε σχέση
με τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα, βάσει χιλιο-
μετρικής κάλυψης δεν δικαιολογεί κάποιες
επιλογές – καθετί από κινητήρα 1,4 και πά-
νω είναι diesel. Την ίδια ώρα, μείωση των
ταξινομήσεων είχαμε τον Ιανουάριο και στην
αγορά των ελαφρών επαγγελματικών οχη-
μάτων, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του
2012. Συγκεκριμένα, το μήνα που πέρασε
ταξινομήθηκαν 275 οχήματα, έναντι 417
του πρώτου μήνα του 2012.
Ανακατατάξεις στον κλάδο
Όλα δείχνουν, λοιπόν, ότι κατά το τρέχον
έτος θα υπάρξουν ανακατατάξεις σε σχέση
με τη λειτουργία της επιχειρηματικής δραστη-
ριότητας γύρω από το Ι.Χ. Η σημαντικότατη
κάμψη κατά 40,1%, που σημειώθηκε το πε-
ρυσινό δωδεκάμηνο στις πωλήσεις καινούρ-
γιων επιβατικών σε σχέση με το 2011, έφθα-
σε στα όριά τους ακόμη και τους μεγάλους
εισαγωγείς, οι οποίοι επί δεκαετίες είχαν κα-
θιερωθεί ως «κυρίαρχοι» του επιχειρηματι-
κού γίγνεσθαι στον τόπο μας. Οι περισσότε-
ροι εξ αυτών επιδίδονται από τώρα σε crisis
management, που σε απλά ελληνικά ση-
μαίνει «προσέχουμε για να έχουμε». Η στα-
διακή συγκέντρωση της αγοράς σε λιγότερα
χέρια πρέπει να θεωρείται δεδομένη.
Σύμφωνα, βεβαίως, με τον Σύνδεσμο Εισα-
γωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, οι
αλλεπάλληλες φορολογικές επιβαρύνσεις
στην αγορά μεσαίων και μεγαλύτερων αυ-
τοκινήτων «απαγορεύουν» σε συγκεκριμέ-
νες επιχειρήσεις εμπορίας να λειτουργούν,
οπότε κατά το προσεχές διάστημα θα πρέπει
να αναμένονται νέα λουκέτα. Στο αδιαμφι-
σβήτητο στοιχείο της χαμηλότερης «στάθ-
μης» των ταξινομήσεων των τελευταίων 24
ετών, παρά το γεγονός ότι συγκρατήθηκε η
πτώση από το μέτρο της απόσυρσης, ήρθε
να προστεθεί ως χαριστική βολή και η επι-
βολή φόρου «πολυτελούς διαβίωσης» στα
Ι.Χ. πάνω από 1.929 κ.εκ.
Πτώση και στις ενοικιάσεις
Την ίδια ώρα, με ελαφρά μείωση της ζήτη-
σης για βραχυχρόνιες (τουριστικές) ενοικιά-
σεις αυτοκινήτων έκλεισε το 2012, ενώ
στον τομέα των μακροχρόνιων μισθώσεων
συνεχίσθηκε η πτώση του 2011, ως αποτέ-
λεσμα της βαθιάς ύφεσης που πλήττει την
οικονομία της χώρας. Σε κλαδική μελέτη
της ICAP, χαρακτηρίζεται ως σημαντική η
μείωση του συνολικού μεγέθους της αγο-
ράς, σε αξία, κατά την τελευταία διετία. Η
συνολική αγορά των ενοικιάσεων αυτοκινή-
των (σε αξία) παρουσιάζει μέσο ετήσιο ρυθ-
μό αύξησης της τάξης του 4% την περίοδο
2001-2011, καταγράφοντας, ωστόσο, δρα-
στική επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης
από το 2008 και πτώση κατά 14% περίπου
το 2011 σε σύγκριση με το 2010. Αναφορι-
κά με την ποσοστιαία συμμετοχή τής κάθε
κατηγορίας στο σύνολο της αγοράς, το έτος
2011 οι μακροχρόνιες μισθώσεις αντιπρο-
σωπεύουν το μεγαλύτερο μερίδιο (περίπου
72%) έναντι των τουριστικών-βραχυχρόνιων
ενοικιάσεων που κατέλαβαν το υπόλοιπο
28%. Οι 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις του
κλάδου καλύπτουν από κοινού το 74% πε-
ρίπου της συνολικής αγοράς ενοικιάσεων
αυτοκινήτων το 2011, γεγονός το οποίο
αντικατοπτρίζει τη συγκέντρωση της αγο-
ράς. Ο εισερχόμενος τουρισμός σημείωσε
αύξηση 9,5% το 2011 σε σχέση με το
2010. Στα πλαίσια της συγκεκριμένης μελέ-
της έγινε εκτεταμένη χρηματοοικονομική
ανάλυση των επιχειρήσεων του κλάδου,
βάσει 20 επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επί-
σης, συντάχθηκε ομαδοποιημένος ισολογι-
σμός από 42 αντιπροσωπευτικές επιχειρή-
σεις του κλάδου για τις χρήσεις 2010 και
2011. Όπως προέκυψε από την εν λόγω
ανάλυση, μείωση κατά 10,6% καταγρά-
φουν οι συνολικές πωλήσεις το 2011 σε
σχέση με το 2010, ενώ ανάλογη ήταν και η
μείωση για το μικτό κέρδος (11,4%). Ανα-
φορικά με το τελικό καθαρό αποτέλεσμα,
καταγράφεται δραστική μείωση των κερ-
δών (90,5%) το 2011, σε συνέχεια της πτώ-
σης του λειτουργικού αποτελέσματος.
ανάπτυξη
59
φεβρουαριοσ 2013
Οικονομία