ανάπτυξη
61
Oικονομία
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
Οδηγός
Τ
ο ειδικότερο θέμα της συμμετοχής του Δημοσίου και
των δημοσίων φορέων κατ’ άρθρο 106δ του Πτωχευτι-
κού Κώδικα. Επ’ αυτών ισχύουν τα ακόλουθα : Η συμ-
μετοχή του Δημοσίου στη διαδικασία εξυγίανσης θεμελιώνε-
ται σε αυτό το άρθρο, όπου ειδικότερα προβλέπεται ότι το
Δημόσιο, τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, δημόσιες
επιχειρήσεις του δημόσιου τομέα, φορείς κοινωνικής πρόνοι-
ας και ασφάλισης μπορούν να συναινούν στη σύναψη συμ-
φωνίας εξυγίανσης είτε συμμετέχοντας και ψηφίζοντας σε συ-
νέλευση των πιστωτών είτε υπογράφοντας τη συμφωνία με
τους ίδιους όρους, που θα συναινούσε, υπό τις ίδιες συνθή-
κες, ιδιώτης πιστωτής, ακόμη και όταν με τη συμφωνία ο δη-
μόσιος φορέας παραιτείται από προνόμια και εξασφαλίσεις
ενοχικής ή εμπράγματης φύσης.
Επισημαίνεται ότι επί αιτημάτων συμμετοχής του Δημοσίου σε
συμφωνίες συνδιαλλαγής, σύμφωνα με το προϊσχύον άρθρο
102 του Κώδικα, αρμόδιος να αποφασίζει είναι ο Υπουργός
Οικονομικών, μετά από γνωμοδότηση του Νομικού Συμβου-
λίου του Κράτους. Η ίδια διαδικασία τηρείται και επί αιτημά-
των συμμετοχής του Δημοσίου σε συμφωνίες εξυγίανσης,
σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 13 παρ. 1 Ν. 4013/2011,
που ορίζει ότι όπου στον Πτωχευτικό Κωδικα ή άλλη νομοθε-
σία γίνεται λόγος για διαδικασία συνδιαλλαγής, θα νοείται
εφεξής η διαδικασία εξυγίανσης.
Διαφοροποίηση ως προς την αρμοδιότητα και την τηρητέα δι-
αδικασία εισήχθη με το άρθρο 58, παρ. 6, περ. α', του ν.
4075/2012 (ΦΕΚ Α'89/11-04-2012) «Θέματα Κανονισμού
Ασφάλισης ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, Ασφαλιστικών Φορέων, προσαρμο-
γή της νομοθεσίας στην Οδηγία 2010/18/ΕΕ και λοιπές διατά-
ξεις». Ειδικότερα, προστέθηκε στο άρθρο 4, παρ. 6, περ. α',
του Ν. 3808/2009 νέο εδάφιο, σύμφωνα με το οποίο, στην
περίπτωση των φορέων των υποπεριπτώσεων ββ' και γγ' της
περίπτωσης α' της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 2322/1995
(Α'143), των οποίων οι εγγυημένες από το Ελληνικό Δημόσιο
οφειλές ανέρχονται σε ποσοστό ίσο ή μεγαλύτερο του 20%
των συνολικών υποχρεώσεών τους, επί αιτήματος συμφωνίας
με το Δημόσιο, κατά τις διατάξεις του 6ου (διαδικασία εξυγί-
ανσης) και του 7ου (σχέδιο αναδιοργάνωσης) Κεφαλαίου του
Ν. 3588/2007, όπως ισχύει, αρμόδιο για τη γνωμοδότηση
προς τον Υπουργό Οικονομικών είναι το Συμβούλιο Διαχείρι-
σης και Αξιολόγησης της Εγγυητικής Ευθύνης του Ελληνικού
Δημοσίου (το οποίο έχει συσταθεί στο Γ.Λ.Κ. και συνεπικου-
ρείται από τη Διεύθυνση 25η Κίνησης Κεφαλαίων, Εγγυήσε-
ων, Δανείων και Αξιών, όπως προβλέπεται στο ν. 2322/1995).
Το Συμβούλιο γνωμοδοτεί μετά από γνώμη της αρμόδιας για
την είσπραξη των δημοσίων εσόδων Διεύθυνσης του Υπουρ-
γείου Οικονομικών (Διεύθυνση Πολιτικής Εισπράξεων). Επο-
μένως η διάταξη αυτή ρυθμίζει την ειδική περίπτωση οφειλε-
τών, οι οποίοι έχουν λάβει δάνεια με την εγγύηση του Ελληνι-
κού Δημοσίου και οι εγγυημένες οφειλές τους ανέρχονται στο
ανωτέρω ποσοστό επί των συνολικών υποχρεώσεών τους.
11) Το περιεχόμενο της συμφωνίας εξυγίανσης. Το άρθρο
106ε, παρ. 1, του Κώδικα ορίζει ότι η συμφωνία εξυγίανσης
μπορεί να έχει ως αντικείμενο οποιαδήποτε ρύθμιση του ενερ-
γητικού και του παθητικού του οφειλέτη και απαριθμεί ενδει-
κτικά:
α) τη μεταβολή των όρων των υποχρεώσεων του οφειλέτη,
β) την κεφαλαιοποίηση υποχρεώσεων του οφειλέτη με την
έκδοση μετοχών κάθε είδους ή κατά περίπτωση εταιρικών με-
ριδίων
γ) τη ρύθμιση των σχέσεων των πιστωτών μεταξύ τους μετά
από την επικύρωση της συμφωνίας,
δ) τη μείωση των απαιτήσεων έναντι του οφειλέτη,
ε) την εκποίηση επί μέρους περιουσιακών στοιχείων του οφει-
λέτη,
στ) την ανάθεση της διαχείρισης της επιχείρησης του οφειλέτη
σε τρίτο με βάση οποιαδήποτε έννομη σχέση περιλαμβανομέ-
νης ενδεικτικά της εκμίσθωσης ή της σύμβασης διαχείρισης,
ζ) τη μεταβίβαση του συνόλου ή μέρους της επιχείρησης του
οφειλέτη σε τρίτο ή σε εταιρεία των πιστωτών κατά τα ειδικό-
τερα οριζόμενα στο άρθρο 106θ ΠτΚ,
η) την αναστολή των ατομικών διώξεων των πιστωτών για κά-
ποιο διάστημα μετά την επικύρωση της συμφωνίας,
θ) το διορισμό προσώπου που θα επιβλέπει την εκτέλεση των
όρων της συμφωνίας εξυγίανσης ασκώντας τις εξουσίες που
του δίνονται κατά τους όρους αυτής και
ι) την καταβολή συμπληρωματικών ποσών προς εξόφληση
απαιτήσεων σε περίπτωση βελτίωσης της οικονομικής θέσης
του οφειλέτη. Η συμφωνία θα πρέπει να ορίζει με ακρίβεια τις
προϋποθέσεις καταβολής των ποσών αυτών.
Το άρθρο 106ε, παρ. 3, του Κώδικα προβλέπει ότι η μη τήρη-
ση της συμφωνίας εξυγίανσης από τον οφειλέτη μπορεί να τί-
θεται ως διαλυτική αίρεση της συμφωνίας ή ως λόγος καταγ-
γελίας της. Σε κάθε περίπτωση ισχύουν και υπέρ του Δημοσί-
ου τα δικαιώματα που έχει κάθε πιστωτής κατά το κοινό δί-
καιο για τις περιπτώσεις μη εκπλήρωσης των υποχρεώσεων
του οφειλέτη που αναλαμβάνονται ή διαμορφώνονται με τη
συμφωνία καθώς και καθυστερημένης ή πλημμελούς εκπλή-
ρωσης, περιλαμβανομένων των δικαιωμάτων καταγγελίας ή
υπαναχώρησης.
Το άρθρο 106ε, παρ. 7, του Κωδικα προβλέπει ότι η συμφω-
νία εξυγίανσης συνοδεύεται υποχρεωτικά από επιχειρηματικό
σχέδιο με χρονική διάρκεια ίση με αυτή της συμφωνίας, το
οποίο εγκρίνεται από τον οφειλέτη και τους πιστωτές κατ΄ άρ-
θρο 106α ή 106β του Κώδικα, κατά περίπτωση.
12) Η διαδικασία για την υποβολή της αίτησης για επικύρωση
της συμφωνίας εξυγίανσης έχει κατά το άρθρο 106στ του Κώ-
δικα, ως εξής :
Μετά τη δικαστική απόφαση ανοίγματος της διαδικασίας εξυ-
γίανσης, εφόσον συναφθεί συμφωνία, κατατίθεται από τον
οφειλέτη, οποιονδήποτε πιστωτή ή το μεσολαβητή αίτηση
επικύρωσης της συμφωνίας στο Πτωχευτικό Δικαστήριο, σύμ-
φωνα με το άρθρο 106στ, παρ. 1, του Κώδικα. Η αίτηση συ-
νοδεύεται από την υπογεγραμμένη συμφωνία εξυγίανσης και
από έκθεση εμπειρογνώμονα, που πληροί τις προϋποθέσεις,
που προβλέπονται στο άρθρο 100, παρ. 4, του Κώδικα (άρ-
1...,53,54,55,56,57,58,59,60,61,62 64,65,66,67