θρο 106στ, παρ. 2,). Και σε αυτό το στάδιο της διαδικασίας,
εφόσον υπάρχουν χρέη του οφειλέτη προς το Δημόσιο ή
προς φορείς κοινωνικής ασφάλισης διατάσσεται υποχρεωτι-
κά η κλήτευση αυτών, σύμφωνα με το άρθρο 106στ παρ.5
του Κώδικα. Επομένως, το Δημόσιο πλέον κλητεύεται ΥΠΟ-
ΧΡΕΩΤΙΚΑ, σε αντίθεση με τη διαδικασία συνδιαλλαγής όπου
δεν προβλεπόταν αντίστοιχη υποχρέωση.
13) Η επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης, κατά το άρθρο
106ζ του Πτωχευτικού Κώδικα, διέπεται από τις εξής αρχές :
Το άρθρο 106ζ, παρ. 1, ορίζει ότι το Πτωχευτικό Δικαστήριο
επικυρώνει τη συμφωνία εξυγίανσης, εφόσον έχει υπογραφεί
από τον οφειλέτη και τους πιστωτές, σύμφωνα με τα προανα-
φερόμενα στο άρθρο 106 του Κωδικα. Στο άρθρο 106ζ,
παρ. 2, αναλύονται οι λόγοι, για τους οποίους το Δικαστήριο
δεν επικυρώνει τη συμφωνία εξυγίανσης και οι οποίοι αφο-
ρούν:
α) τη μη βιωσιμότητα της επιχείρησης,
β) τη βλάβη της συλλογικής ικανοποίησης των πιστωτών,
γ) την ύπαρξη δόλου ή άλλης αθέμιτης πράξης ή κακόπιστης
συμπεριφοράς του οφειλέτη, πιστωτή ή τρίτου και
δ) την παράβαση της αρχής της ισότιμης μεταχείρισης των πι-
στωτών. Ειδικά, ως προς τη συλλογική ικανοποίηση των πι-
στωτών, το άρθρο 99, παρ. 2, του Κώδικα, ορίζει ότι αυτή
παραβλάπτεται όταν προβλέπεται ότι οι μη συμβαλλόμενοι
στη συμφωνία πιστωτές θα βρεθούν σε χειρότερη οικονομική
θέση από αυτήν στην οποία θα βρίσκονταν με βάση αναγκα-
στική εκτέλεση ή σε περίπτωση κήρυξης του οφειλέτη σε κα-
τάσταση πτώχευσης.
Η απόφαση, που επικυρώνει τη συμφωνία εξυγίανσης ή που
απορρίπτει την αίτηση επικύρωσης, πρέπει να δημοσιεύεται
αμελλητί σε περίληψη στο Γ.Ε.Μ.Η. και στο Δ.Δ.Δ. του Ενιαί-
ου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολουμένων με επιμέλεια του
μεσολαβητή, εφόσον υπάρχει, ή διαφορετικά του οφειλέτη,
σύμφωνα με το άρθρο 106ζ παρ. 5 του Κώδικα, χωρίς να
προβλέπεται υποχρεωτική κοινοποίηση προς το Δημόσιο.
Στο άρθρο 106ζ, παρ. 6, 7 και 8, ορίζονται οι προϋποθέσεις
άσκησης ενδίκων μέσων κατά της απόφασης επικύρωσης,
που είναι η τριτανακοπή και η έφεση.
14) Ερχόμαστε τώρα στα αποτελέσματα της επικύρωσης κα-
τά το άρθρο 106η του Πτωχευτικού Κώδικα. Τα αποτελέσμα-
τα της επικύρωσης της συμφωνίας εξυγίανσης, που αφορούν
το Δημόσιο, ως πιστωτή είναι τα εξής:
α) η συμφωνία εξυγίανσης από την επικύρωσή της δεσμεύει
το σύνολο των πιστωτών, οι απαιτήσεις των οποίων ρυθμίζο-
νται από αυτήν, επομένως και το ΔΗΜΟΣΙΟ, ακόμη και αν
δεν είναι συμβαλλόμενοι ή δεν ψήφισαν υπέρ της συμφωνίας
εξυγίανσης. Το αποτέλεσμα αυτό αποτελεί και τη σημαντικό-
τερη ειδοποιό διαφορά του θεσμού της εξυγίανσης από εκεί-
νον της συνδιαλλαγής. Δε δεσμεύονται πιστωτές οι απαιτή-
σεις των οποίων γεννήθηκαν μετά το άνοιγμα της διαδικασίας
εξυγίανσης. (άρθρο 106η παρ. 1). Σημειώνεται ότι στην περί-
πτωση ύπαρξης οφειλών προς το Δημόσιο, ο χρόνος γένεσης
αυτών δε συμπίπτει απαραίτητα με το χρόνο βεβαίωσής τους,
β) η επικύρωση της συμφωνίας δεν έχει επίπτωση στις ασφά-
λειες τρίτων, προσωπικές (π.χ. εγγυήσεις) ή εμπράγματες
(π.χ. υποθήκες) και στις περιπτώσεις οφειλής εις ολόκληρον
(π.χ. ευθύνη εκπροσώπων Νομικών Προσώπων για χρέη των
Ν.Π. προς το Δημόσιο) με την επιφύλαξη ειδικών διατάξεων
του έκτου κεφαλαίου του Κώδικα (π.χ. άρθρο 106ε, παρ.1,
περ. α', παρ. 2 ) ή προβλέψεων της συμφωνίας (άρθρο
106η, παρ. 2),
γ) αναστέλλεται, μεταξύ άλλων, η ποινική δίωξη του πλημ-
μελήματος, που προβλέπεται στο άρθρο 25 του Ν.
1882/1990, δηλαδή του αδικήματος της μη καταβολής χρε-
ών προς το Δημόσιο, εφόσον η παραπάνω πράξη έχει τελε-
σθεί πριν από την υποβολή της αίτησης (άρθρο 106η, παρ.
3, περ. β'),
δ) δεν αναστέλλονται μέτρα ατομικής και συλλογικής ανα-
γκαστικής εκτέλεσης κατά του οφειλέτη, παρά μόνο στις πε-
ριπτώσεις, που αυτό προβλέπεται ρητά από τους όρους της
συμφωνίας, σε αντίθεση με τη διαδικασία συνδιαλλαγής
όπου η αναστολή αποτελούσε αποτέλεσμα εκ του νόμου
σύμφωνα με το προϊσχύον άρθρο 104 του Κώδικα,
ε) η απόφαση, που επικυρώνει τη συμφωνία εξυγίανσης,
αποτελεί τίτλο εκτελεστό για τις αναλαμβανόμενες με αυτήν
υποχρεώσεις, εφόσον από τη συμφωνία προκύπτει η ποσό-
τητα και η ποιότητα της παροχής (άρθρο 106η παρ. 5 ) και
στ) σε περίπτωση, που έχει συνυποβληθεί αίτηση κήρυξης
πτώχευσης και το Δικαστήριο επικυρώσει τη συμφωνία εξυγί-
ανσης, τεκμαίρεται ότι το Δικαστήριο απορρίπτει την αίτηση
πτώχευσης (άρθρο 99 παρ. 6).
Εκτός των παραπάνω αποτελεσμάτων, που επέρχονται με την
επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης, σε περίπτωση πλή-
ρους και εμπρόθεσμης εκπλήρωσης των υποχρεώσεων του
οφειλέτη που απορρέουν από τη συμφωνία εξυγίανσης, εξα-
λείφεται το αξιόποινο των πράξεων που αναφέρονται στην
παρ.3 του άρθρου 106η (άρθρο 106η, παρ. 4, του Κώδικα).
15) Το νέο νομοθέτημα περιλαμβάνει τελικές και μεταβατικές
διατάξεις (άρθρο 14, Ν. 4013/2011). Στην παρ. 1 του άρ-
θρου αυτού προβλέπεται ότι οι συμφωνίες συνδιαλλαγής,
που έχουν ήδη συναφθεί με τις προϊσχύουσες του Ν.
4013/2011 διατάξεις, δε θίγονται και εξακολουθούν να διέ-
πονται από αυτές, εκτός αν ο οφειλέτης ζητήσει την υπαγωγή
του σε διαδικασία εξυγίανσης και συντρέχουν ως προς το
πρόσωπό του οι προϋποθέσεις των νέων διατάξεων. Στην
παρ. 2 του εν λόγω άρθρου ορίζεται ότι για τις περιπτώσεις
διαδικασιών συνδιαλλαγής, που έχουν ήδη ανοίξει, τα μέρη
δύνανται είτε να συνάψουν συμφωνία συνδιαλλαγής κατά τις
προϊσχύουσες διατάξεις είτε συμφωνία εξυγίανσης με τις νέες
διατάξεις. Η παρ. 3 αυτού του άρθρου προβλέπει, τέλος, ως
προς τις εκκρεμείς αιτήσεις για το άνοιγμα διαδικασίας συνδι-
αλλαγής ότι κρίνονται υπό τις προϊσχύουσες διατάξεις, εκτός
αν οι αιτούντες τις μετατρέψουν σε αιτήσεις για το άνοιγμα δι-
αδικασίας εξυγίανσης, οπότε εφαρμόζονται οι νέες διατάξεις.
Πέραν των ανωτέρω, στο άρθρο 106ια εισάγεται ο θεσμός
της ειδικής εκκαθάρισης, για τον οποίο ισχύουν τα ακόλουθα
ανάπτυξη
62
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
Οδηγός
1...,54,55,56,57,58,59,60,61,62,63 65,66,67