Περιοδικό Ανάπτυξη - Μάιος 2016 - page 17

ανάπτυξη
|
ΜΑΪΟΣ 2016
14
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Δ
ματος αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων.
Παράλληλα, και ενώ οι εξαγγελίες του αρμόδιου γενικού γραμ-
ματέα και του προϊστάμενου υπουργού προϊδέαζαν προς την
αντίθετη κατεύθυνση, εν τέλει δεν προβλέπεται ενίσχυση στο νέο
σχέδιο νόμου μέσω του συμψηφισμού οφειλών. Αντίστοιχα, και
παρά τις σχετικές ανακοινώσεις του αρμόδιου υπουργείου, δεν
υπάρχει πρόβλεψη για υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων που έχουν
ξεκινήσει τα επενδυτικά τους σχέδια πριν από τη δημοσίευση
του νέου νόμου, και παρά την τεράστια καθυστέρηση στη δημο-
σίευσή του, καθώς το χρονικό διάστημα χωρίς ενεργό θεσμικό
πλαίσιο υπερβαίνει πλέον τα δύο έτη. Πιστεύουμε πως πρέπει να
επανεξεταστεί το εν λόγω σημείο και να δοθεί η δυνατότητα σε
όσους έχουν ξεκινήσει τα επενδυτικά τους σχέδια να μπορούν να
υποβάλουν πρόταση στα πλαίσια του νέου νόμου, και οι δαπάνες
να είναι επιλέξιμες από τον Οκτώβριο του 2015, όπως είχε προα-
ναγγείλει ο αρμόδιος υπουργός με σχετικές του δηλώσεις.
Πρέπει να σημειωθεί πως σε περίπτωση καθεστώτος ενίσχυσης
με τη μορφή φοροαπαλλαγής, ο φορέας επένδυσης δεν μπο-
ρεί να κάνει χρήση ποσοστού ανώτερου του 20% του συνολικού
εγκεκριμένου ποσού φοροαπαλλαγής κατ’ έτος, με βάση το άρ-
θρο 20 παράγραφος 1 αα του σχεδίου νόμου, εκτός και αν δεν
έκανε χρήση του δικαιώματος τα προηγούμενα έτη λόγω έλλει-
ψης κερδών. Πρότασή μας είναι να αυξηθεί το εν λόγω ποσοστό
σε 40% κατ’ ελάχιστον.
Στο στάδιο της αξιολόγησης, και σε αντίθεση με τον προηγού-
μενο αναπτυξιακό νόμο 3908/2011, το σχέδιο νόμου προβλέπει
ότι η αξιολόγηση του επενδυτικού σχεδίου ανατίθεται σε έναν
και μόνο αξιολογητή. Στον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο η
αξιολόγηση ανατίθετο σε δύο αξιολογητές, ούτως ώστε να δια-
σφαλίζεται η ορθότητα της διαδικασίας. Πρότασή μας αποτελεί
η χρήση δύο αξιολογητών, και όχι ενός, για την αξιολόγηση έκα-
στου επενδυτικού σχεδίου.
Εξαιρετικά δυσμενές στοιχείο του σχεδίου νόμου είναι η απώλεια
του 30% του ποσοστού ενίσχυσης που δικαιούται ο φορέας επέν-
δυσης έκαστου σχεδίου εφόσον επιλέξει την επιδότηση ή τη χρη-
ματοδοτική μίσθωση και δεν ανήκει σε ειδική κατηγορία ενισχύ-
σεων. Πρότασή μας είναι ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις
το ποσοστό επιχορήγησης, ανεξαρτήτως καθεστώτος ενίσχυσης,
να ανέρχεται στο 100% του εκάστοτε ποσοστού του χάρτη. Εναλ-
λακτικά το εν λόγω ποσοστό θα μπορούσε να χορηγηθεί με τη
μορφή φοροαπαλλαγής ώστε να δοθεί ένα επιπλέον κίνητρο στις
επιχειρήσεις για να ενταχθούν στον αναπτυξιακό νόμο.
Αξίζει να σημειωθεί πως υφιστάμενη μικρομεσαία επιχείρηση
που δεν ανήκει σε ειδική κατηγορία ενισχύσεων δεν μπορεί να
ενισχυθεί με το καθεστώς της επιδότησης. Παράλληλα, με το
σχέδιο νόμου μοιάζει να «ποινικοποιείται» η ύπαρξη συνδεδε-
μένων εταιρειών, καθώς δεν δύναται να λάβει επιδότηση φορέας
επένδυσης εφόσον έχει συνδεδεμένες εταιρείες και δεν ανήκει
σε ειδική κατηγορία επενδυτικού σχεδίου. Προτείνεται η κατάρ-
γηση της συγκεκριμένης διάταξης και η χρηματοδότηση όλων
των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και με το καθεστώς της επιδό-
τησης, χωρίς καμία επιπλέον προϋπόθεση.
Απορίας άξιο είναι, δε, ότι υποχρεώνεται ατομική επιχείρηση να
τηρεί βιβλία Γ΄ κατηγορίας υποχρεωτικά, ούτως ώστε να ενταχθεί
στον νέο αναπτυξιακό νόμο. Προτείνεται να δοθεί η δυνατότητα
σε επιχειρήσεις που τηρούν βιβλία Β΄ κατηγορίας να υποβάλουν
επενδυτικό σχέδιο στα πλαίσια του νέου αναπτυξιακού νόμου.
Έκπληξη προκαλεί και η αδυναμία συνδυασμού του καθεστώτος
ενίσχυσης του μισθολογικού κόστους συνδυαστικά με ενίσχυση
δαπανών ενσώματων στοιχείων ενεργητικού και άυλων στοιχεί-
ων ενεργητικού. Η εν λόγω πρόβλεψη θα δράσει αποτρεπτικά
προς τους επενδυτές για χρήση του συγκεκριμένου είδους ενί-
σχυσης, με κόστος για την απασχόληση, και προτείνεται να μπο-
ρεί να δοθεί αθροιστικά με τις άλλες δύο.
Ο καθορισμός των 20 εκατ. ευρώ ως επιπλέον περιορισμός για
τα επενδυτικά σχέδια και τη δυνατότητα των φορέων επένδυ-
σης, αποτελεί και πάλι εθνική πρωτοβουλία, όπως επίσης και
ο περιορισμός της ενίσχυσης στα 5 εκατ. ευρώ ανά επενδυτικό
σχέδιο. Θεωρούμε πως θα πρέπει να επανεξεταστούν τα εν λόγω
όρια, όπως και αυτά των 10 και 20 εκατ. ευρώ για μεμονωμένη
και συνδεδεμένες επιχειρήσεις αντίστοιχα.
Τέλος, με έκπληξη διαπιστώνει κανείς πως στο σχέδιο νόμου δεν
προβλέπεται προκαταβολή ενισχύσεων, όπως ίσχυε σε όλους
τους προηγούμενους εθνικούς αναπτυξιακούς νόμους, γεγονός
που θα καθυστερήσει την όποια ώθηση θα μπορούσε να δώσει ο
νέος αναπτυξιακός νόμος στη δοκιμαζόμενη ελληνική οικονομία.
Παρακαλούμε για τις ενέργειές σας ώστε να τροποποιηθεί το
σχέδιο νόμου του νέου αναπτυξιακού νόμου –που με αγωνία και
υπομονή περίμενε ο επιχειρηματικός κόσμος– προς τις ορθές
κατευθύνσεις, ώστε να υπάρξει και η άμεση ενεργοποίησή του.
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,...73
Powered by FlippingBook