Περιοδικό Ανάπτυξη - Μάιος 2016 - page 10

ανάπτυξη
|
ΜΑΪΟΣ 2016
7
Γ
ια μια ακόμα φορά, επιχειρείται η επίτευξη δημοσιο-
νομικών στόχων με μέτρα εισπρακτικού χαρακτήρα,
τα οποία όχι μόνο δεν αντιμετωπίζουν μακροπρόθε-
σμα τα προβλήματα, αλλά αντίθετα τα οξύνουν.
ια μια ακόμα φορά προωθούνται φορολογικές επιβαρύνσεις,
ενώ είναι αποδεδειγμένο ότι κάθε αύξηση της ήδη υπέρμετρης
φορολόγησης που υφίστανται επιχειρήσεις και φυσικά πρόσω-
πα, καλλιεργεί το έδαφος για αύξηση της ύφεσης, της φοροδια-
φυγής και της φοροαποφυγής.
Για μια ακόμα φορά, η κυβέρνηση επιδιώκει να συντηρήσει με
εισπρακτικά μέτρα ένα ασφαλιστικό σύστημα το οποίο στηρίζε-
ται σε μη βιώσιμες λογικές, ένα σύστημα που είναι στη βάση του
άδικο, αναξιόπιστο και αντιαναπτυξιακό.
Οι ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο για το ασφα-
λιστικό κινούνται σε λάθος κατεύθυνση: αυξάνουν υπέρμετρα
τις εισφορές και επιβαρύνουν το κόστος λειτουργίας των επι-
χειρήσεων, δημιουργούν αντικίνητρα για την άσκηση επαγγελ-
ματικής δραστηριότητας και μειώνουν σημαντικά την εισπραξι-
μότητα. Υπονομεύουν ευθέως την ανάπτυξη της οικονομίας και
κατ’ επέκταση τη δυνατότητα τροφοδότησης του ασφαλιστικού
συστήματος.
Επιπλέον, εξαιτίας των τιμωρητικών ρυθμίσεων που περιλαμ-
βάνονται στο νέο νομοσχέδιο, κινδυνεύει να δημιουργηθεί ένα
νέο κύμα μετανάστευσης ανθρώπινου κεφαλαίου από τη χώρα.
Μετά τη μαζική φυγή επενδυτών και επιχειρήσεων, η Ελλάδα
απειλείται με την αποχώρηση καταρτισμένων επιστημόνων και
επαγγελματιών, οι οποίοι δεν είναι διατεθειμένοι να καταβάλ-
λουν το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων από την εργασία τους σε
ένα κράτος που δεν τους προσφέρει τίποτα ως ανταπόδοση, και
τους επιφυλάσσει μελλοντικά μια σύνταξη η οποία δεν θα αντα-
ποκρίνεται στο ύψος των εισφορών τους.
Με τις νέες ρυθμίσεις που προωθεί η κυβέρνηση:
- Επιβαρύνονται υπέρμετρα οι παράλληλα ασφαλισμένοι, χωρίς
να προβλέπεται καμία αντισταθμιστική ωφέλεια, ως προς τον
υπολογισμό του ασφαλιστικού χρόνου και την πιθανότητα κα-
ταβολής διπλών εισφορών για υγειονομική περίθαλψη. Επίσης,
δεν υπάρχει ρητή αναφορά στην ένταξη των παράλληλα ασφα-
λισμένων στο ανώτερο πλαφόν καταβολής εισφορών.
- Δεν προβλέπεται μεταβατική περίοδος για τους ελεύθερους
επαγγελματίες, όπως ισχύει για τους αγρότες και τους επιστή-
μονες. Επίσης, η πρόβλεψη για αναδρομική επιβάρυνση των
επιστημονικών κλάδων στο τέλος του ασφαλιστικού βίου, απο-
τελεί αντικίνητρο παραμονής στην παραγωγική δραστηριότητα.
- Μειώνονται τα ποσοστά αναπλήρωσης ως προς το ανταποδο-
τικό μέρος της σύνταξης. Έτσι επιβαρύνονται οι ασφαλισμένοι
που ήταν συνεπείς ως προς την καταβολή των εισφορών τους.
- Η κυβέρνηση φαίνεται να θεωρεί τελεσίδικα χαμένες τις ληξι-
πρόθεσμες οφειλές. Αντί να προωθεί ένα ρεαλιστικό σύστημα
ρύθμισης που να διευκολύνει την επανένταξη των οφειλετών,
επιχειρεί να καλύψει τις απώλειες μέσα από την υπέρμετρη αύ-
ξηση των μεσαίων εισοδημάτων. Έτσι δημιουργεί έναν φαύλο
κύκλο αδήλωτης δραστηριότητας, αδυναμίας καταβολής εισφο-
ρών και εν τέλει μείωσης των εισοδηματικών ροών του συστή-
ματος.
- Αυξάνεται ο αναγκαίος χρόνος ασφάλισης για την κατοχύρω-
ση της πλήρους εθνικής σύνταξης, με αποτέλεσμα να μένουν
εκτεθειμένοι οι ασφαλισμένοι που βρίσκονται σε μακροχρόνια
ανεργία.
- Παραμένει ασαφής ο τρόπος υπολογισμού των συντάξεων για
τους μελλοντικούς συνταξιούχους του Ο.Α.Ε.Ε. οι οποίοι έχουν
ήδη δημιουργήσει ασφαλιστικό δικαίωμα μέσα από την υπαγω-
γή τους σε ασφαλιστικές κλάσεις.
- Προβλέπεται ο καθορισμός ελάχιστου αριθμού εργαζομένων
ανά επιχείρηση, μέσω προεδρικού διατάγματος. Πρόκειται για
μια ρύθμιση που επιχειρεί με «προκρούστεια» μέθοδο να λύσει
το πρόβλημα της εισφοροδιαφυγής. Δημιουργεί ωστόσο σημα-
ντικότερα προβλήματα, σε μια περίοδο όπου η επιβίωση των
υφιστάμενων και η δημιουργία νέων επιχειρήσεων είναι βασικό
ζητούμενο για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Η
Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων επαναφέρει την πρό-
τασή της για ριζική αναμόρφωση του ασφαλιστικού συ-
στήματος της χώρας
, με σκοπό να ανακτηθεί η αξιοπιστία του
και να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά του. Τα
βασικά σημεία της
πρότασης
περιλαμβάνουν:
- Σε άμεσο χρόνο εξαγορά δημοσιονομικού χρόνου, με την υι-
οθέτηση βραχυπρόθεσμων και μεσοπρόθεσμων μέτρων δημο-
σιονομικής ευστάθειας. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν ένα σύ-
στημα ποσοστιαίων εισφορών, με δυνατότητα εξομάλυνσης για
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...73
Powered by FlippingBook