ανάπτυξη
|
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2016 55
20.
Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης
(Β.Ο.Α.Κ), με αρίθμηση Α90
Τα περισσότερα από τα παραπάνω τμήμα-
τα είτε έχουν κατασκευαστεί, είτε βρίσκο-
νται υπό κατασκευή μέσω των συμβάσε-
ων παραχώρησης. Ωστόσο υπάρχουν και
άλλα, για τα οποία θα πρέπει να δρομο-
λογηθούν επενδύσεις τα επόμενα χρόνια.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα ο οδικός
άξονας Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη, η επέκτα-
ση της Αττικής Οδού μέχρι τη Ραφήνα,
η επέκταση της Αττικής Οδού μέχρι το
Λαύριο, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρή-
της (Β.Ο.Α.Κ.), αλλά και η αναβάθμιση
του άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά κ.λπ.
Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης
Είναι έργο επείγουσας ανάγκης προκει-
μένου το νησί να σταματήσει να θρηνεί
θύματα στον απίστευτα κακό δρόμο που
διαθέτει σήμερα. Το κόστος ξεπερνά τα 2
δις ευρώ και αναζητείται φόρμουλα υλο-
ποίησης.
Το μεγαλύτερο τμήμα του άξονα χρειά-
ζεται αναβάθμιση, και στην κυβέρνηση
είχαν επεξεργαστεί σενάρια υλοποίησης
του έργου.
Σιδηρόδρομος – Εγνατία
Η αποκαλούμενη «Σιδηροδρομική Εγνα-
τία» αποτελεί ένα τεράστιο έργο με προ-
ϋπολογισμό κοντά στα 5 δις ευρώ και
εκτείνεται από Ηγουμενίτσα μέχρι Αλε-
ξανδρούπολη, καλύπτοντας όλη τη βό-
ρεια πλευρά της χώρας.
Στη νέα προγραμματική περίοδο έρχονται
νέα project που κινούνται στη φιλοσοφία
αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύ-
ου σε Ήπειρο, Μακεδονία και Θράκη.
Πρόκειται ουσιαστικά για 3 ξεχωριστά έργα.
Το πρώτο αφορά την ολοκλήρωση της ανα-
βάθμισης-ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Θεσ-
σαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας, μήκους 120
χλμ. Το έργο αναφέρεται ως «Εντοπισμένες
παρεμβάσεις στην υποδομή-επιδομή και
εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης», με φορέα
υλοποίησης την ΕΡΓΟΣΕ. Το δεύτερο και
τρίτο τμήμα είναι σε φάση σχεδιασμού. Το
δεύτερο τμήμα είναι το Στρυμόνας-Δράμα-
Αλεξανδρούπολη, μήκους 367 χλμ., στο
οποίο θα γίνει αναβάθμιση της μονής γραμ-
μής και εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης-
σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης. Το έργο
αναφέρεται ως «Βελτίωση σε εντοπισμένα
τμήματα της σιδηροδρομικής γραμμής
Στρυμόνας-Αλεξανδρούπολη και πλήρης
ηλεκτροκίνηση με σηματοδότηση της
υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής»,
με φορέα υλοποίησης τον Ο.Σ.Ε. Το τρίτο
τμήμα είναι το Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο,
μήκους 195 χλμ., στο οποίο θα γίνει ανα-
βάθμιση της μονής γραμμής και εγκατά-
σταση ηλεκτροκίνησης-σηματοδότησης-
τηλεδιοίκησης. Το έργο αναφέρεται ως
«Βελτίωση της χάραξης σε εντοπισμένα
τμήματα και εγκατάσταση ηλεκτροκίνη-
σης-σηματοδότησης», με φορέα υλοποίη-
σης τον Ο.Σ.Ε.
Μετρό
Το 2016 έχει μεγάλο ενδιαφέρον για το
Μετρό, καθώς από το Φθινόπωρο παρου-
σιάστηκε το σχέδιο του Υπουργείου Υπο-
δομών για κάλυψη των αναγκών σε Μετρό
για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με μεγάλες
επεκτάσεις. Βέβαια στη Θεσσαλονίκη ση-
μειώνονται καθυστερήσεις ετών…
Για την Αθήνα ο σχεδιασμός περιλαμβά-
νει το τμήμα Άλσος Βεΐκου-Γουδή, και
τα τμήματα Γουδή-Μαρούσι, Ευαγγελι-
σμός-Άνω Ηλιούπολη, Άλσος Βεΐκου-
Περισσός και Μαρούσι-Εθνική Οδός, με
κόστος 3,35 δις ευρώ.
Στη Θεσσαλονίκη έχουν ενταχθεί οι 2 με-
γάλες επεκτάσεις, ο νέος κλάδος προς
Ευκαρπία (Δημοκρατίας-Ευκαρπία) και
η επέκταση της βασικής γραμμής από
τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι το
Κορδελιό, με κόστος στα 900 εκατ. ευρώ.
Το πλαίσιο για την επανεκκίνηση και την
ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης
περιλαμβάνει τρεις φάσεις:
• Πρώτον:
Άμεση επανέναρξη εργασιών
στο βασικό έργο μέσα στο πρώτο δεκαή-
μερο του Ιανουαρίου του 2016, και συνέ-
χισή τους με εντατικό ρυθμό, βάσει του
ήδη υπάρχοντος χρονοδιαγράμματος. Το
εν λόγω χρονοδιάγραμμα ενσωματώνεται
στο νέο οριστικό χρονοδιάγραμμα του έρ-
γου, που προβλέπει ολοκλήρωση της Α΄
Φάσης τον Μάρτιο του 2017 και παράδο-
ση του συνόλου του έργου το πρώτο εξά-
μηνο του 2020.
• Δεύτερον:
Έναρξη των αρχαιολογικών
εργασιών, με την υπογραφή σχετικής
συμπληρωματικής σύμβασης (25 εκατ.
ευρώ) μέσα στον Ιανουάριο του 2016.
• Τρίτον:
Τίθεται προθεσμία μέχρι τον
Απρίλιο του 2016, μέσα στην οποία:
α)
Πρόκειται να επιλυθούν όσες διαφο-
ρές μεταξύ της κοινοπραξίας και του δη-
μοσίου εκκρεμούν ακόμη ενώπιον των
διαιτητικών δικαστηρίων.
β)
Θα συμφωνηθούν όλες οι αναγκαίες
λεπτομέρειες για την ολοκλήρωση του
έργου, μεταξύ των οποίων και το οριστικό
χρονοδιάγραμμα εργασιών για τη δεύτε-
ρη φάση και την τελική ολοκλήρωση του
έργου το πρώτο εξάμηνο του 2020.