ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2013
Μ
ε το αριστερό μπήκε η νέα
χρονιά για το οικονομικό επι-
τελείο, σε ό,τι αφορά την πο-
ρεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού και
–κυρίως– το πώς διαμορφώνονται οι ει-
σπράξεις στα δημόσια ταμεία και τα έσο-
δα συνολικά.
Η συγκρατημένη αισιοδοξία από το πώς
έκλεισαν τα δημοσιονομικά το 2012 δεν
είχε συνέχεια, καθώς η εικόνα από τα
χρήματα που εισπράχθηκαν από τους
έμμεσους φόρους τον Ιανουάριο ήταν
απογοητευτική και άκρως ανησυχητική.
Κατάρρευση των εσόδων από Φ.Π.Α.
και έμμεσους φόρους
Είναι χαρακτηριστικό πως, παρά την αυ-
ξημένη παρακράτηση φόρου σε μισθούς
και συντάξεις, καταγράφεται υστέρηση
7% (περίπου στα 305 εκατ. ευρώ) έναντι
των στόχων που είχαν τεθεί για το συγκε-
κριμένο μήνα. Τα έσοδα τον Ιανουάριο
διαμορφώθηκαν σε 4,052 δις ευρώ
(έναντι στόχου 4,357 δις ευρώ) και είναι
χαμηλότερα κατά 750 εκατ. ευρώ απ’
ό,τι τον αντίστοιχο μήνα του 2012, οπότε
είχαν διαμορφωθεί στα 4,8 δις ευρώ. Σε
σύγκριση, δηλαδή, με τον περυσινό Ια-
νουάριο, σημείωσαν πτώση 16%.
Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στην
κατακόρυφη μείωση της κατανάλωσης
καυσίμων και στις απώλειες Φ.Π.Α. από
τη συγκεκριμένη πηγή, αλλά και στη δι-
όγκωση των ληξιπροθέσμων χρεών των
φορολογουμένων. Επιπλέον, οφείλεται
στη συνολική πτώση της κατανάλωσης,
που –σε συνδυασμό με την έξαρση της
φοροκλοπής, μέσω της μη έκδοσης
αποδείξεων– οδήγησε σε αισθητή υπο-
χώρηση των εσόδων από το Φ.Π.Α. κα-
τά 15%. Να σημειωθεί πως πέρυσι τον
Ιανουάριο από το Φ.Π.Α. είχαν εισπρα-
χθεί 1,87 δις ευρώ, εκ των οποίων τα
253 εκατ. ευρώ προέρχονταν από το
Φ.Π.Α. στα πετρελαιοειδή.
Και δεν είναι μόνο αυτό. Το οικονομικό
επιτελείο ανησυχεί ιδιαίτερα και από το
γεγονός ότι καταγράφονται ανησυχητικά
σημάδια κόπωσης της φοροδοτικής ικα-
νότητας των φορολογουμένων. Είναι χα-
ρακτηριστικό ότι τα ληξιπρόθεσμα χρέη
πλέον ξεπερνούν τα 56,7 δις ευρώ, εκ
των οποίων οφειλές 13,2 δις ευρώ κατέ-
στησαν υπερήμερες το 2012. Μάλιστα,
τον Ιανουάριο δεν αποδόθηκαν βεβαιω-
μένοι φόροι ύψους 300 εκατ. ευρώ περί-
που, που αν δεν καταβληθούν στο επό-
μενο τρίμηνο θα προστεθούν στα ληξι-
πρόθεσμα χρέη.
Η απειλή των κατασχέσεων…
Στο πλαίσιο αυτό, έχει ήδη ξεκινήσει από
τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών
Συστημάτων η αποστολή 2,3 εκατομμυ-
ρίων ειδοποιητηρίων προς οφειλέτες του
δημοσίου με χρέη έως 3.000 ευρώ, με
τα οποία καλούνται να διευθετήσουν τις
εκκρεμότητές τους.
Στην περίπτωση που δεν υπάρξει αντα-
πόκριση από την πλευρά των οφειλετών,
θα ακολουθήσει εξώδικη ειδοποίηση
και, αν και αυτή αγνοηθεί, τότε θα ενερ-
γοποιηθούν οι προβλεπόμενες διαδικα-
σίες του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων
Εσόδων, με κατασχέσεις ακινήτων, εσό-
δων από ενοίκια, καταθέσεων, αλλά και
μισθών και συντάξεων πάνω από 1.000
ευρώ.
Επιπλέον, η τρόικα έχει ζητήσει να τρο-
ποποιηθεί ο Κώδικας Εισπράξεως Δημο-
σίων Εσόδων, προκειμένου και το δημό-
σιο να απαιτεί εγγυήσεις της προσωπικής
περιουσίας για όλους όσοι του οφείλουν
μεγάλα ποσά και να γίνουν αυστηρότε-
ρες οι ποινές φυλάκισης για τους μεγα-
λοοφειλέτες.
…και τα σχέδια για ευνοϊκή ρύθμιση των
ληξιπρόθεσμων οφειλών
Πέραν, όμως, όλων αυτών, και επειδή
στόχος είναι να εισρεύσουν χρήματα στα
δημόσια ταμεία παρά να γίνουν κατασχέ-
σεις, αλλά και για επικοινωνιακούς λό-
γους, στην Καραγεώργη Σερβίας συζη-
τούν τη δημιουργία ενός νέου πλαισίου
για τη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων χρεών
των φορολογουμένων απέναντι στο δη-
μόσιο. Πρόκειται στην ουσία για την
εφαρμογή του μοντέλου που χρησιμο-
ποιούν οι τράπεζες για τη ρύθμιση των
χρεών από δάνεια –κυρίως στεγαστικά–
απέναντι στους υπερήμερους δανειολή-
πτες τους. Δηλαδή, κάθε φορολογούμε-
νος θα αντιμετωπίζεται ως ξεχωριστή πε-
ρίπτωση, και το ευνοϊκό τού χαρακτήρα
της κάθε ρύθμισης θα εξαρτάται από πα-
ράγοντες, όπως:
• η οικονομική κατάσταση του φορολο-
γούμενου,
• το φορολογικό παρελθόν του υπόχρε-
ου (δηλαδή, πόσο συνεπής έχει υπάρ-
ξει παλαιότερα),
• η ακίνητη και κινητή περιουσία του.
Στο ίδιο πλαίσιο, προωθείται και η δια-
γραφή των χρεών που θεωρούνται ανεί-
σπρακτα, με στόχο και να μειωθεί το δι-
οικητικό βάρος και να υπάρχει μια ρεα-
λιστική εικόνα για το ύψος των οφειλών
προς το δημόσιο.
Απαραίτητη προϋπόθεση για να εφαρ-
μοστεί η ρύθμιση είναι να δώσει το πρά-
σινο φως η τρόικα, καθώς –για μία ακό-
μα φορά– η κυβέρνηση καλλιεργεί
προσδοκίες που μπορεί να μην επαλη-
θευθούν, με αρνητικές συνέπειες για την
αγορά, τόσο στο ψυχολογικό κλίμα, όσο
και στην καθημερινή της λειτουργία.
Τα προβλήματα στο φορολογικό μη-
χανισμό
Την ίδια ώρα, με σημαντικά προβλήματα
διεξάγονται τους τελευταίους μήνες οι
φορολογικοί έλεγχοι σε πολλές εφορίες
της χώρας, καθώς η απόφαση της τρόι-
κας να μετακινηθούν το Νοέμβριο έμπει-
ροι ελεγκτές στη Δ.Ο.Υ. Μεγάλων Επι-
χειρήσεων και στα Ελεγκτικά Κέντρα
Αθηνών και Θεσσαλονίκης, είχε ως απο-
τέλεσμα την αποδυνάμωση των περιφε-
ρειακών υπηρεσιών.
Μάλιστα, ήδη έχουν υπάρξει αναφορές
προς το γενικό γραμματέα Δημοσίων
Εσόδων, Χάρη Θεοχάρη, αλλά και προς
τον υφυπουργό Οικονομικών, Γιώργο
Μαυραγάνη, από προϊσταμένους εφορι-
ών, σύμφωνα με τους οποίους το
υπουργείο θέτει στόχους εσόδων ανά
εφορία, αλλά την ίδια στιγμή αφήνει
υποστελεχωμένη τη φορολογική διοίκη-
ση. Υποστηρίζουν, μάλιστα, πως το βά-
ρος έχει πέσει στην καταπολέμηση της
μεγάλης φοροδιαφυγής, με αποτέλεσμα
οι εφορίες να έχουν ανάγκη, αλλά να μη
διαθέτουν τους απαιτούμενους ελεγκτές.
Σε αυτό έχει συντελέσει και η μαζική
αποχώρηση χιλιάδων υπαλλήλων, που
επέλεξαν να συνταξιοδοτηθούν πρόω-
ρα. Οι ίδιες καταγγελίες αναφέρουν ότι
ακόμα και μεγάλες Φ.Α.Ε. έχουν μείνει
ουσιαστικά χωρίς προσωπικό.
ανάπτυξη
35
Οικονομία
1...,27,28,29,30,31,32,33,34,35,36 38,39,40,41,42,43,44,45,46,47,...67