ανάπτυξη
|
ΜΑΪΟΣ 2016 37
αυτοκινήτων, στα καύσιμα αυτοκινήτου
(βενζίνη), στο πετρέλαιο κίνησης, σε
άλλα καύσιμα, στη συντήρηση και επι-
σκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφο-
ράς, και στις συνδυασμένες μεταφορές
επιβατών. Μέρος της μείωσης αυτής
αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρί-
ως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς
επιβατών με αεροπλάνο, στις οδικές με-
ταφορές επιβατών και στις εγκαταστά-
σεις διοδίων και παρκόμετρων.
στ) Κατά 1,4% της ομάδας «Αναψυχή-
Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω
μείωσης κυρίως των τιμών σε οπτι-
κοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές,
είδη για παιχνίδια και αθλητισμό, παι-
χνίδια και χόμπι. Μέρος της μείωσης
αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξη-
ση των τιμών στις πολιτιστικές δρα-
στηριότητες.
ζ) Κατά 1,3% της ομάδας «Εκπαίδευση»,
λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα δί-
δακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
η) Κατά 1,5% της ομάδας «Άλλα αγαθά
και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως
των τιμών στα είδη ατομικής φροντίδας
και στην ασφάλιση οχημάτων.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 1,4% της ομάδας «Αλκοολούχα
ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρί-
ως των τιμών στα τσιγάρα.
β) Κατά 3,6% της ομάδας «Υγεία», λόγω
αύξησης κυρίως των τιμών στα φαρ-
μακευτικά προϊόντα και στις κλινικές.
Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθ-
μίστηκε από τη μείωση των τιμών στις
ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρι-
κές υπηρεσίες.
γ) Κατά 2,7% της ομάδας «Ξενοδοχεί-
α-καφέ-εστιατόρια», λόγω αύξησης
κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-
ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.
Παράλληλα, ο γενικός δείκτης κατανα-
λωτή παρουσίασε αύξηση 0,7% τον Απρί-
λιο 2016 σε σύγκριση με τον Μάρτιο 2016,
έναντι αύξησης 0,5% που σημειώθηκε
κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προη-
γούμενου έτους.
Ο εναρμονισμένος πληθωρισμός παρου-
σίασε μείωση 0,4% τον Απρίλιο εφέτος,
έναντι μείωσης 0,7% τον Μάρτιο του 2016
και μείωσης 1,8% τον Απρίλιο πέρυσι. Σε
μηνιαία βάση (Απρίλιος 2016 προς Μάρ-
τιο 2016) ο εναρμονισμένος δείκτης πα-
ρουσίασε αύξηση 0,7% έναντι αύξησης
0,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοι-
χη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο αποπληθωρισμός ασφαλώς μειώνει τις
τιμές και φαινομενικά ευνοεί τους κατα-
ναλωτές. Το πρόβλημα είναι ότι αυτό συ-
νοδεύεται από ελάχιστη ή καθόλου ανά-
πτυξη, και συνιστά καταστροφή για την
αύξηση της απασχόλησης. Αυτό το μεγά-
λο δίλημμα των χαμηλότερων τιμών ένα-
ντι στάσιμης απασχόλησης είναι δύσκολο
να αντιμετωπιστεί, ιδίως στην περίπτωση
της Ελλάδας όπου καταγράφονται εξαι-
ρετικά υψηλά ποσοστά ανεργίας.
Το σκεπτικό πίσω από τον αποπληθωρι-
σμό είναι να μειωθούν οι υπερβολές των
τιμών και να δοθεί ώθηση προς κάποια
οικονομική ισορροπία. Οι δυτικές οικο-
νομίες γενικώς και η Ελλάδα συγκεκρι-
μένα έχουν επίσης βιώσει υψηλές τιμές,
και το ερώτημα είναι τι να κάνουν ώστε να
αποφύγουν τη μοίρα της Ιαπωνίας, που
εδώ και 20 χρόνια είναι μάρτυρας μιας
αναιμικής –κοντά στο μηδέν– οικονομι-
κής ανάπτυξης.
Στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι οι-
κονομολόγοι θεωρούν ότι ο αποπληθω-
ρισμός δεν συνιστά επιλογή για τη χώρα
μας. Το πρόβλημα είναι ότι οι δανειστές
πρέπει να πειστούν να μας αφήσουν να
εφαρμόσουμε μια επεκτατική πολιτική η
οποία θα μείωνε τους φόρους και θα αύ-
ξανε το έλλειμμά μας. Διαφορετικά δεν
υπάρχει καμία πιθανότητα η οικονομία
μας να αναπτυχθεί ώστε να μειώσει και τη
συνολική και τη νεανική ανεργία.