ανάπτυξη
|
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2016 41
6)
43 εκατ. ευρώ από την αύξηση της προ-
καταβολής του φόρου εισοδήματος στους
αγρότες.
7)
41 εκατ. ευρώ από την παροχή κινήτρων
για την αντιμετώπιση της αποχής από τον
περιοδικό έλεγχο οχημάτων από ταΚ.Τ.Ε.Ο.
8)
13 εκατ. ευρώ από την κατάργηση επι-
στροφής του ειδικού φόρου κατανάλωσης
στο πετρέλαιο για αγροτική χρήση.
9)
10 εκατ. ευρώ από την ενεργοποίηση
φορολόγησης επί των τηλεοπτικών διαφη-
μίσεων.
10)
142 εκατ. ευρώ από την αύξηση των συ-
ντελεστών φορολόγησης εισοδήματος από
ενοίκια.
11)
100 εκατ. ευρώ από την επέκταση της
συμμετοχής του ελληνικού δημοσίου στο
30% των κερδών από παιχνιδομηχανές.
12)
32 εκατ. ευρώ από την αύξηση συντελε-
στών φόρου εισοδήματος στους αγρότες.
13)
150 εκατ. ευρώ από την αναμόρφωση
του ΚώδικαΦορολογίας Εισοδήματος.
14)
190 εκατ. ευρώ από την επιβολή ειδι-
κού τέλους ανά στήλη κάθε παιγνίου του
Ο.Π.Α.Π.
Επίσης:
•Μεγάλοςπονοκέφαλος γιαπερισσότερους
από 6 εκατ. ιδιοκτήτες ακινήτων αναμένε-
ται να είναι εφέτος ο ΕΝ.Φ.Ι.Α., ο οποίος
μπορεί να αλλάξει ονομασία και να λέγεται
Φόρος Ακίνητης Περιουσίας, ωστόσο δεν
πρόκειται να αλλάξει ο δημοσιονομικός
στόχος της κυβέρνησης, που θα παραμείνει
και εφέτος στα 2,65 δις ευρώ.Μάλιστα, εφέ-
τος, με δεδομένο ότι απομένουν άλλες δύο
δόσεις του περυσινού ΕΝ.Φ.Ι.Α., ο στόχος
είναι να εισέλθουν στα δημόσια ταμεία πε-
ρίπου 3,8 δις ευρώ από τη φορολόγηση της
περιουσίας.
• Εφέτος στο στόχαστρο της εφορίας μπαί-
νουν και οι αγρότες καθώς θα επωμισθούν
βάρη 43 εκατ. ευρώ από την αύξηση της
προκαταβολήςφόρου εισοδήματος, 13 εκατ.
ευρώ από την κατάργηση της επιστροφής
του Ε.Φ.Κ. για το αγροτικό πετρέλαιο και 32
εκατ. ευρώ από την αύξηση του φορολογι-
κού συντελεστή από το 13% στο 20%.
• Αυξημένοι θα είναι και οι συντελεστές ει-
δικής εισφοράς αλληλεγγύης για ετήσια
εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ. Ειδικό-
τερα, διαμορφώνονται στο 2% από 1,4% για
εισοδήματα από 30.001 έως 50.000 ευρώ, σε
6%από 2,8%για εισοδήματααπό 50.001 έως
100.000 ευρώ, στο 6% από 2,8% για όσους
έχουν εισοδήματα από 100.001 έως 500.000
και στο 8% από 2,8% για εισοδήματα άνω
των 500.001 ευρώ.
• Καταργείται η έκπτωση για την εφάπαξ
πληρωμή φόρων για μισθωτούς, συνταξιού-
χους και ελεύθερους επαγγελματίες.
• Σχεδιάζεται η κατάργηση πλήθους φορο-
απαλλαγών.
Το φιλόδοξο φοροεισπρακτικό σχέδιο της
κυβέρνησης έρχεται σε μια περίοδο κατά
την οποία η φοροδοτική ικανότητα των πο-
λιτών έχει φτάσει στα όρια, με χιλιάδες πο-
λίτες όχι μόνο να αδυνατούν να πληρώσουν
τους καινούργιους φόρους, αλλά και να χά-
νουν ρυθμίσεις που έχουν κάνει για παλαιές
τους οφειλές προς το δημόσιο. Και τα στοι-
χεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων
Εσόδων (Γ.Γ.Δ.Ε.) αποδεικνύουν του λόγου
το αληθές.
Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο
αυξήθηκαν κατά 1,5 δις ευρώ τον Νοέμβριο,
φτάνοντας τα 11,833 δις το διάστημα Ιανουα-
ρίου-Νοεμβρίου 2015, με το συνολικό ληξι-
πρόθεσμο χρέος να διαμορφώνεται στα 83,6
δις ευρώ.
Μάλιστα, απ’ όλο αυτό το δυσθεώρητο χρέ-
ος η Γ.Γ.Δ.Ε. εκτιμά ότι υπάρχουν μεγάλες
πιθανότητες να εισπράξει τα 7,2 δις ευρώ.
Στις μεγάλες αλλαγές στο φορολογικό σύ-
στημα της χώρας που φέρνει το 2016 περι-
λαμβάνεται και ηκατάργηση τουμέτρου της
συγκέντρωσης αποδείξεων λιανικής πώλη-
σης προκειμένου οι φορολογούμενοι να επι-
τυγχάνουν έκπτωση φόρου. Πλέον το αφο-
ρολόγητο όριο θα «χτίζεται» αποκλειστικά
και μόνο από το ύψος των συναλλαγών που
θα γίνονται με χρεωστικές ή πιστωτικές
κάρτες, αλλά και e-banking. Αλλαγές θα
υπάρξουν και στους συντελεστές φορολό-
γησης των φυσικών προσώπων. Σύμφωνα
με πληροφορίες, το Υπουργείο Οικονομι-
κών προσανατολίζεται, αντί των τριών κλι-
μακίων που ισχύουν σήμερα (22%, 32% και
42%), να περιλαμβάνει πολύ περισσότερα,
ενδεχομένως 8 με 10, και να είναι έντονα
προοδευτική η κλίμακα, με στόχο να είναι
και πιο δίκαιη η φορολόγηση. Ήδη συζη-
τείται ο κατώτατος συντελεστής για τα πολύ
χαμηλά εισοδήματα να κατέβει κάτω από
20%, ενώ για τα υψηλά εισοδήματα να ανέ-
βει πάνω από 42% και να υπάρξουν περισ-
σότερα κλιμάκια, χωρίς όμως να ξεπερνούν
το 50%. Στους συντελεστές αυτούς δεν περι-
λαμβάνεται η έκτακτη εισφορά αλληλεγγύ-
ης από 2% έως 8%, η οποία θα συνεχίσει να
επιβάλλεται χωριστά. Σημειώνεται, τέλος,
ότι εφέτος, με δεδομένο ότι το σχέδιο του
Υπουργείου Οικονομικών είναι να ξεκινή-
σει η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων
τον Φεβρουάριο, τα πρώτα εκκαθαριστικά
θα έρθουν το καλοκαίρι. Μεγάλο ερώτημα
παραμένει το τι θα γίνει τελικά με τα τέλη
κυκλοφορίας, με το επικρατέστερο σενάριο
να κάνει λόγο για την επιβολή ενός τέλους
ύψους περίπου στο 1/3 των σημερινών, αλλά
και την επιβολή ενός φόρου στα καύσιμα.
Σε κάθε περίπτωση, ο εισπρακτικός στόχος
του Υπουργείου Οικονομικών από τα τέλη
κυκλοφορίας παραμένει περίπου στο 1,1 δις
ευρώ.