ανάπτυξη
|
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2016 35
ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ 2016
μειώσεις τόσο στις κύριες, όσο και στις
επικουρικές συντάξεις, υπολογίζοντας
μεσοσταθμικά το ποσοστό των μειώσεων
για τις κύριες συντάξεις στο 6%.
Υποστηρίζουν ακόμα ότι δεν θίγονται
τα λεγόμενα «ευγενή» ταμεία, που εξα-
κολουθούν να χορηγούν αδικαιολόγητα
υψηλές συντάξεις.
Το δεύτερο καυτό μέτωπο είναι εκείνο
της φορολογίας, κυρίως στο μέτωπο των
αγροτών, αφού, σύμφωνα με το μνημόνιο,
ο συντελεστής φορολογίας εισοδήματος
των αγροτών θα πρέπει να αυξηθεί από το
13% στο 20% εφέτος και στο 26% το 2017.
Τα αγροτικά συνδικάτα έχουν ήδη προει-
δοποιήσει με κινητοποιήσεις, ενώ ασφυ-
κτικές θα είναι και οι πιέσεις στους βου-
λευτές του κυβερνητικού συνασπισμού,
ιδίως όσους εκλέγονται σε αγροτικές πε-
ριφέρειες, για να μην ψηφίσουν.
Αντιδράσεις από τους ιδιοκτήτες ακινή-
των προκαλεί και η αναμενόμενη αύξη-
ση των συντελεστών φορολογίας των ει-
σοδημάτων από ενοίκια, από το 11% στο
15% για τα εισοδήματα έως 12.000 ευρώ
ετησίως και από το 33% στο 35% για τα ει-
σοδήματα από ενοίκια πάνω από το ποσό
των 12.000 ευρώ το χρόνο.
Παράλληλα, στο φορολογικό νομοσχέ-
διο, που πρέπει να περάσει στο επόμενο
διάστημα από τη Βουλή, θα πρέπει να
περιληφθούν και οι αλλαγές στη φορο-
λογική κλίμακα των φυσικών προσώπων,
με την ενσωμάτωση της ειδικής εισφοράς
αλληλεγγύης, γεγονός που αναμένεται να
οδηγήσει στην αύξηση του ανώτατου συ-
ντελεστή ακόμα και πάνω από το 50% για
τα εισοδήματα άνω των 80.000 ευρώ.
Ανοιχτό παραμένει ακόμη το τι θα γίνει με
τη ρύθμιση των «κόκκινων» στεγαστικών
και καταναλωτικών δανείων, καθώς και
με τα επιχειρηματικά δάνεια των μικρο-
μεσαίων επιχειρήσεων, αφού στο πλαίσιο
της αξιολόγησης θα πρέπει να καθοριστεί
πώς και υπό ποιους όρους θα πουληθούν
σε funds του εξωτερικού.
Το μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση
παραμένει το κατά πόσον τα συγκεκρι-
μένα μέτρα θα ψηφιστούν τελικά από τη
Βουλή χωρίς να διαρραγεί η κυβερνητική
πλειοψηφία των 153 βουλευτών. Σε δια-
φορετική περίπτωση, οι προκλήσεις που
εγείρονται είναι μεγάλες, με πρώτη το
κατά πόσον θα μπορέσει να σχηματιστεί
μια νέα κυβερνητική πλειοψηφία που θα
κριθεί βιώσιμη στη συνέχεια.
Στοίχημα για τη νέα χρονιά παραμένει
και η συμμετοχή ή όχι του Δ.Ν.Τ. στο ελ-
ληνικό πρόγραμμα. Το Ταμείο δέχεται
εισηγήσεις από ανώτατα στελέχη του να
αποχωρήσει από το ελληνικό πρόγραμ-
μα, ωστόσο οι πολιτικές πιέσεις προς την
επικεφαλής του, Κριστίν Λαγκάρντ, είναι
ισχυρότατες τόσο από τη γερμανική κυ-
βέρνηση, όσο και από την κυβέρνηση των
Η.Π.Α.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, το Δ.Ν.Τ. θα
αποφασίσει να συμμετάσχει στο ελληνι-
κό πρόγραμμα μόνο εφόσον ικανοποιη-
θούν όλες του οι απαιτήσεις, κυρίως στο
δημοσιονομικό σκέλος, αφού διαπιστώ-
νει δημοσιονομικό κενό της τάξεως των
2-3 δις ευρώ μόνο για το 2016, ποσό που
ανεβαίνει στα 6-7 δις ευρώ έως το 2018,
και ζητά να ψηφιστούν από τώρα τα μέτρα
που θα κλείσουν την τρύπα του προϋπο-
λογισμού.
Το Δ.Ν.Τ. απαιτεί, εκτός από τα μέτρα,
και ισχυρές δεσμεύσεις από τους Ευ-
ρωπαίους για τη μείωση του ελληνικού
χρέους. Μόνο έτσι το ελληνικό χρέος θα
μπορεί να κριθεί «διαχειρίσιμο» και το
καταστατικό του Ταμείου θα του επιτρέ-
πει τη συμμετοχή του σε νέο πρόγραμμα
στήριξης της Ελλάδας. Πάντως, ακόμα
και αν τελικά το Δ.Ν.Τ. χορηγήσει νέο
δάνειο στην Ελλάδα, αυτό δεν πρόκειται,
σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, να υπερβαί-
νει τα 6 δις ευρώ, ποσό πολύ μικρότερο
από τα εναπομείναντα 16 δις ευρώ που η
Ελλάδα δεν χρησιμοποίησε τελικά από το
τρέχον πρόγραμμα του Ταμείου.
Οι Ευρωπαίοι έχουν ήδη ξεκαθαρίσει
στην κυβέρνηση ότι δεν νοείται πρόγραμ-
μα βοήθειας χωρίς το Δ.Ν.Τ., παρά τη δε-
δηλωμένη πρόθεση της Αθήνας για ένα
καθαρά ευρωπαϊκό πρόγραμμα.
Πάντως, αξιωματούχοι σε Βρυξέλλες και
Φρανκφούρτη εκτιμούν ότι αν ο πήχης
για την ελάφρυνση χρέους τεθεί από το
Δ.Ν.Τ. πολύ ψηλά, σε σημείο που κριθεί
ασύμφορο από τους Ευρωπαίους, τότε
κάποιες χώρες θα μπορούσαν να προτι-
μήσουν ένα «βελούδινο διαζύγιο».