Περιοδικό Ανάπτυξη - Ιανουάριος 2015 - page 64

ανάπτυξη
|
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2015
62
ΟΔΗΓΟΣ
Ο
συμφέρουσας από οικονομική άποψη προσφοράς. Η στάθμιση
αυτή μπορεί να εκφράζεται με τον καθορισμό μιας διακύμανσης
(«ψαλίδας») με κατάλληλο εύρος. Όταν, κατά τη γνώμη της
αναθέτουσας αρχής/του αναθέτοντος φορέα, δεν είναι δυνατή
η στάθμιση, για λόγους που μπορούν να αποδειχθούν, η αναθέ-
τουσα αρχή/ο αναθέτων φορέας επισημαίνει τη φθίνουσα σειρά
σπουδαιότητας των κριτηρίων αυτών. Η σχετική στάθμιση ή η
σειρά σπουδαιότητας προβλέπονται, ανάλογα με την περίπτω-
ση, στην προκήρυξη που χρησιμοποιείται ως μέσο έναρξης δι-
αγωνισμού, στην πρόσκληση επιβεβαίωσης ενδιαφέροντος η
οποία αναφέρεται στο άρθρο 115 παράγραφος 5 του παρόντος,
στην πρόσκληση υποβολής προσφοράς ή συμμετοχής σε δια-
πραγματεύσεις, στη συγγραφή υποχρεώσεων ή στο περιγραφι-
κό έγγραφο, στην περίπτωση του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Το επόμενο άρθρο ασχολείται με ένα επίμαχο θέμα στην καθη-
μερινότητα των δημόσιων συμβάσεων προμηθειών: τις ασυνήθι-
στα χαμηλές προσφορές. Έτσι προβλέπεται ότι αν για δεδομένη
σύμβαση οι προσφορές φαίνονται ασυνήθιστα χαμηλές σε σχέ-
ση με το αντικείμενό της, η αναθέτουσα αρχή/ο αναθέτων φο-
ρέας, προτού απορρίψει τις προσφορές αυτές, ζητεί γραπτώς τις
διευκρινίσεις για τη σύνθεση της προσφοράς, τις οποίες τυχόν
κρίνει σκόπιμες. Οι διευκρινίσεις αυτές μπορούν να αφορούν
ιδίως:
(α)
τον οικονομικό χαρακτήρα της μεθόδου δομικής κα-
τασκευής, της μεθόδου κατασκευής των προϊόντων ή της παρο-
χής των υπηρεσιών,
(β)
τις επιλεγείσες τεχνικές λύσεις ή/και
τις εξαιρετικά ευνοϊκές συνθήκες που διαθέτει ο προσφέρων
για την εκτέλεση των έργων, την προμήθεια των προϊόντων ή
την παροχή των υπηρεσιών,
(γ)
την πρωτοτυπία του έργου, των
προμηθειών ή των υπηρεσιών που προτείνει ο προσφέρων,
(δ)
την τήρηση των διατάξεων περί προστασίας της εργασίας και
των συνθηκών εργασίας που ισχύουν στον τόπο εκτέλεσης της
παροχής, και
(ε)
την ενδεχόμενη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης
στον προσφέροντα.
Η αναθέτουσα αρχή ελέγχει, σε συνεννόηση με τον προσφέρο-
ντα, τη σύνθεση της προσφοράς βάσει των παρασχεθέντων δι-
καιολογητικών. Εφόσον η αναθέτουσα αρχή/ο αναθέτων φορέας
διαπιστώνει ότι μια προσφορά είναι ασυνήθιστα χαμηλή λόγω
χορήγησης κρατικής ενίσχυσης στον προσφέροντα, η προσφο-
ρά μπορεί να απορρίπτεται αποκλειστικά για αυτόν το λόγο με
ειδικώς αιτιολογημένη απόφαση μόνο μετά από διαβούλευση,
και εφόσον ο προσφέρων δεν είναι σε θέση να αποδείξει, εντός
επαρκούς προθεσμίας την οποία τάσσει η αναθέτουσα αρχή/ο
αναθέτων φορέας, ότι η εν λόγω ενίσχυση χορηγήθηκε σε νό-
μιμα πλαίσια. Όταν η αναθέτουσα αρχή/ο αναθέτων φορέας
απορρίπτει μια προσφορά υπό τις συνθήκες αυτές, ενημερώνει
σχετικά την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Κεφαλαιώδες θέμα στο τμήμα αυτό του δικαίου αποτελεί η
καταπολέμηση της διαφθοράς. Το άρθρο 45 του νόμου αυτού
προβλέπει την ειδική φροντίδα του νομοθέτη για τη σύγκρουση
συμφερόντων που αίρει την ακεραιότητα και την αμεροληψία
της ανάθεσης της προμήθειας. Έτσι προβλέπεται ότι:
1.
Κατά
τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων σύμφωνα με τις διατάξεις του
παρόντος κεφαλαίου, εφαρμόζονται οι κανόνες των επομένων
παραγράφων για την αποτελεσματική πρόληψη, τον εντοπι-
σμό και την άμεση θεραπεία συγκρούσεων συμφερόντων που
προκύπτουν κατά τη διεξαγωγή διαδικασιών ανάθεσης, συμπε-
ριλαμβανομένου του σχεδιασμού και της προετοιμασίας της
διαδικασίας, της κατάρτισης των εγγράφων της σύμβασης, της
επιλογής υποψηφίων και προσφερόντων, καθώς και της ανάθε-
σης της σύμβασης, ούτως ώστε να αποφεύγονται τυχόν στρε-
βλώσεις του ανταγωνισμού και να διασφαλίζεται η ίση μεταχεί-
ριση όλων των οικονομικών φορέων. Η έννοια της σύγκρουσης
συμφερόντων καλύπτει τουλάχιστον κάθε κατάσταση στην
οποία οι κατηγορίες προσώπων που αναφέρονται στην παράγρα-
φο 2 έχουν, άμεσα ή έμμεσα, «ιδιωτικό συμφέρον», ήτοι οικονο-
μικό ή προσωπικό συμφέρον στο αποτέλεσμα της διαδικασίας
σύναψης της δημόσιας σύμβασης, το οποίο μπορεί να θεωρηθεί
ότι πλήττει την αμερόληπτη και αντικειμενική εκτέλεση των κα-
θηκόντων τους.
2.
Οι κανόνες που εισάγονται στις παραγράφους
4 έως 8 ισχύουν για συγκρούσεις συμφερόντων που αφορούν
τουλάχιστον τις κατωτέρω κατηγορίες προσώπων:
α)
Τα μέλη
του προσωπικού της αναθέτουσας αρχής/του αναθέτοντος φο-
ρέα, των οικονομικών φορέων ή μέλη του προσωπικού άλλων
οικονομικών φορέων που εκτελούν δημόσιες συμβάσεις κατ’
εφαρμογή του άρθρου 22 του Μέρους Β΄ του παρόντος, καθώς
και τα μέλη αποφαινόμενων γνωμοδοτικών οργάνων, εφόσον
συμμετέχουν στην προπαρασκευή και τη διενέργεια της διαδι-
κασίας σύναψης δημόσιας σύμβασης.
β)
Τον υπό οποιαδήποτε
ιδιότητα επικεφαλής και τα μέλη των οργάνων διοίκησης της
αναθέτουσας αρχής/του αναθέτοντος φορέα, οι οποίοι, χωρίς
να επεμβαίνουν άμεσα στη διεξαγωγή της διαδικασίας ανάθε-
σης, ενδέχεται εντούτοις να επηρεάσουν το αποτέλεσμά της.
γ)
Τους συζύγους και συγγενείς εξ αίματος ή εξ αγχιστείας, κατ’
ευθεία μεν γραμμή απεριορίστως, εκ πλαγίου, δε, έως και τέταρ-
του βαθμού των προσώπων των περιπτώσεων α΄ και β΄.
3.
Για
τους σκοπούς του παρόντος άρθρου, ως «ιδιωτικά συμφέροντα»
νοούνται προσωπικά, οικογενειακά, οικονομικά, πολιτικά ή
άλλα κοινά συμφέροντα με τους υποψηφίους ή προσφέροντες,
1...,54,55,56,57,58,59,60,61,62,63 65,66,67,68
Powered by FlippingBook