ADR Mag 2014 | Φθινόπωρο 2014 (τεύχος 1) - page 24-25

24
25
ΑΡΘΡΟ
Το ατού της
διαπραγμάτευσης
Σταυρούλα Ε. Μοσχίδου
, Δικηγόρος,
Διαιτητής, Διαμεσολαβήτρια, Εκπαιδεύτρια
Διαμεσολαβητών
Η επιχειρηματική πραγματικότητα διακρίνεται από
πλήθος επαφών και σχέσεων, άλλων πολύ σημαντι-
κών και άλλων λιγότερο, κάθε μία όμως από αυτές
δύναται να χρειαστεί λεπτούς χειρισμούς για την
ομαλή διατήρηση και την επιτυχή της ανάπτυξη, γε-
γονός που πολύ συχνά καθιστά τη σύγκρουση ακα-
τάλληλη και απρόσφορη για την επίλυση ή την απο-
φυγή μιας διαφοράς. Η διαπραγμάτευση είναι ικανή
σε αυτές τις περιπτώσεις να δώσει τη λύση, διατη-
ρώντας ανέπαφη και αδιασάλευτη την εμπιστοσύνη
επάνω στην οποία οικοδομούνται οι σχέσεις.
Η τέχνη της διαπραγμάτευσης, γιατί περί αυτού πρό-
κειται, αποτελεί το δυνατότερο «όπλο» που μπορεί
να διαθέτει κάποιος στον κόσμο των επιχειρήσεων,
αξιοποιώντας τα οφέλη του διαλόγου και περιορίζο-
ντας το ρίσκο που ενέχει η αντιπαράθεση να οδη-
γήσει σε μη διαχειρίσιμες απώλειες, ιδιαιτέρως όταν
υφίσταται ανισορροπία στην ισχύ των μερών. Παρά
το γεγονός ότι απαιτεί χρόνο και οπωσδήποτε τη
θετική προδιάθεση των μερών να λειτουργήσουν
συνεργατικά προς επίτευξη ενός επιτυχημένου απο-
τελέσματος, η διαπραγμάτευση δεν αποτελεί ένα
παθητικό συμβιβασμό αλλά αντιθέτως μια ενεργητι-
κή διαδικασία ανταλλαγής πληροφοριών και διερεύ-
νησης των πραγματικών αναγκών της κάθε πλευ-
ράς. Με αυτόν τον τρόπο, κάθε μέρος αναπτύσσει
την απαραίτητη ενσυναίσθηση που διευκολύνει την
επίτευξη μιας αμοιβαίως ικανοποιητικής συμφωνίας
και με τις ορθές κινήσεις δεν υποχωρεί πλέον του
δυνατού και του επιθυμητού από τις ανάγκες και τις
απαιτήσεις του.
Τα ποικίλα και αντιτιθέμενα συμφέροντα των μερών
δύνανται κατ’ αυτόν τον τρόπο να συνδυαστούν,
να συζητηθούν και να μη διαταράξουν τις σχέσεις
των μερών σε βαθμό που θα καταστήσει αδύνατη
οποιαδήποτε συνεργασία στο μέλλον. Αυτή είναι και
η πιο σπουδαία λειτουργία της διαπραγμάτευσης,
το πιο χρήσιμο εργαλείο στην επιχειρηματική κοινό-
τητα, ώστε να διασώζονται και να διευρύνονται έτι
περαιτέρω εμπορικές – επιχειρηματικές σχέσεις που
μπορούν να είναι πρόσφορες και επωφελείς για τα
εμπλεκόμενα μέρη.
Η χρήση αυτής της διαδικασίας από εξειδικευμένα
και κατάλληλα πρόσωπα με σοβαρότητα και επιμέ-
λεια δύναται να εδραιώσει την πεποίθηση ότι σκο-
πούνται κοινώς αποδεκτά και αμφιμερώς ευεργετικά
αποτελέσματα και εν τέλει να οδηγήσει τα μέρη σε
εξαιρετικά επωφελείς λύσεις (win-win negotiation).
Η αποτελεσματική διαπραγμάτευση επιτυγχάνεται
με διαχείριση των συγκρούσεων με βάση μόνο τα
συμφέροντα των μερών και την απαγκίστρωση από
τις θέσεις τους που σπανίως είναι τόσο αντίθετες όσο
αρχικά εκτιμώνται.
Η διεξαγωγή, λοιπόν, των διαπραγματεύσεων για να
είναι αποτελεσματική πρέπει να διενεργείται από
εκπαιδευμένους επαγγελματίες, οι οποίοι σε πολλές
περιπτώσεις οφείλουν να είναι δικηγόροι, ιδιαίτερα
όταν η διαφορά ενέχει νομικές αγκυλώσεις.
Στα ανωτέρω συνηγορεί και η παρούσα συγκυρία
με την εξαιρετικά βεβαρυμένη δικαστηριακή πραγ-
ματικότητα, που δύναται να οξύνει έτι περισσότερο
την αντιπαράθεση μεταξύ των μερών, προκαλώντας
περαιτέρω προστριβές σε βάθος χρόνου, μέχρι την
οριστική επίλυση της διαφοράς, καταστρέφοντας τη
μεταξύ τους σχέση. Ακόμη, όμως, και αν δεν αποφευ-
χθεί τελικά η προσφυγή στις δικαστικές αίθουσες, οι
όροι, υπό τους οποίους θα προστρέξουν τα μέρη,
θα είναι πιο ευνοϊκοί, καθώς πλέον οι εκατέρωθεν
απαιτήσεις θα μπορούν να καταστούν περισσότερο
σαφείς και συγκεκριμένες.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ
ΚΕΝΤΡΟΥ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗΣ
ΤΟΥ ΕΒΕΑ ΣΤΗΝ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ
Σταυρούλα Μωρογιώργα
, Υπεύθυνη της Γραμματείας του Κέντρου Διαμεσολάβησης
του ΕΒΕΑ και Προϊσταμένη του τμήματος Διοίκησης Προσωπικού
Τον Δεκέμβριο του 2013, το ΕΒΕΑ εγκαινίασε το «Κέντρο Διαμεσολάβησης του ΕΒΕΑ», το οποίο στοχεύει
στην επίλυση διαφορών μέσω Διαμεσολάβησης αλλά και μέσω άλλων εναλλακτικών μεθόδων, στην προ-
ώθηση και διάδοση της Διαμεσολάβησης και στην διοργάνωση σεμιναρίων ευαισθητοποίησης καθώς και
ημερίδων, συνεδρίων και ενημερωτικών εκδηλώσεων σχετικά με την Διαμεσολάβηση.
Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων, το Κέντρο Διαμεσολάβησης παρέχει ένα σύνολο υπηρεσιών, οι
οποίες θα βοηθήσουν τον επιχειρηματία και τον ιδιώτη που θα απευθυνθεί σε αυτό, να επιτύχει την διευθέ-
τηση των διαφορών του. Μεταξύ άλλων, παρέχει υπηρεσίες παροχής πληροφόρησης και οδηγιών σχετικά
με την Διαμεσολάβηση, υπηρεσίες διοικητικής και τεχνικής οργάνωσης των διαδικασιών Διαμεσολάβησης,
κτιριακές εγκαταστάσεις και τεχνικά μέσα καθώς και υποστηρικτικές υπηρεσίες μετάφρασης, διερμηνείας και
γραμματειακής υποστήριξης.
Η Γραμματεία του «Κέντρου Διαμεσολάβησης του ΕΒΕΑ», έχει αναλάβει έναν πρωτεύοντα ρόλο στην ορ-
γάνωση των διαδικασιών και στο συντονισμό των ενεργειών που άπτονται της παροχής υπηρεσιών από το
Κέντρο, ταυτόχρονα με τα διεκπεραιωτικά της καθήκοντα.
Είναι το σημείο υποδοχής όλης της εισερχόμενης πληροφορίας που αφορά το Κέντρο και ταυτόχρονα το
σημείο παροχής πληροφόρησης είτε άμεσα είτε σε συνεννόηση με τα στελέχη του Κέντρου για πιο εξειδι-
κευμένες περιπτώσεις. Φροντίζει για την επικοινωνία με τα μέρη, τους διαμεσολαβητές , τους πληρεξούσιους
δικηγόρους, με το Υπουργείο Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων καθώς και με οποια-
δήποτε άλλη Αρχή.
Τηρεί το Αρχείο του Κέντρου Διαμεσολάβησης, που περιλαμβάνει τον Κατάλογο των Διαπιστευμένων Δι-
αμεσολαβητών του Κέντρου και του Υπουργείου Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων,
τους φακέλους των επιμέρους διαμεσολαβητών και των υποθέσεων Διαμεσολάβησης που έχουν πραγμα-
τοποιηθεί σε αυτό, την νομοθεσία που άπτεται της Διαμεσολάβησης και την κωδικοποίησή της, τα έγγραφα
που χρησιμοποιούνται κατά την διενέργεια των Διαμεσολαβήσεων, το πρωτόκολλο εισερχομένων και εξερ-
χομένων εγγράφων καθώς και το έντυπο ηλεκτρονικό υλικό δημοσιεύσεων του Κέντρου. Στα πλαίσια της
προετοιμασίας των διαδικασιών Διαμεσολάβησης, τηρεί ημερολογιακό πλάνο της χρήσης των αιθουσών
που προορίζονται για την Διαμεσολάβηση στις κτιριακές εγκαταστάσεις του ΕΒΕΑ.
Η Γραμματεία του «Κέντρου Διαμεσολάβησης του ΕΒΕΑ» αναλαμβάνει εξολοκλήρου την προετοιμασία των
διαμεσολαβήσεων τόσο στις εγκαταστάσεις του Κέντρου όσο και εκτός αυτού, στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό.
Επικοινωνεί με τα ενδιαφερόμενα μέρη για τον καθορισμό του διαμεσολαβητή, της ημερομηνίας της διαμε-
σολάβησης και την εξασφάλιση των εγκαταστάσεων. Προωθεί και τηρεί αρχείο των απαραίτητων εγγράφων
για την πραγματοποίηση της Διαμεσολάβησης, αναλύει την τιμολογιακή πολιτική και διεκπεραιώνει την τιμο-
λόγηση σε συνεργασία με τις οικονομικές υπηρεσίες του ΕΒΕΑ. Εξασφαλίζει την παροχή των υποστηρικτικών
1...,4-5,6-7,8-9,10-11,12-13,14-15,16-17,18-19,20-21,22-23 26-27,28
Powered by FlippingBook