ανάπτυξη
|
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2016 17
Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν τον κύριο αναπτυξιακό
πυλώνα της ελληνικής οικονομίας. Πρόκειται για το 99,8% των
επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην αγορά, απασχολώ-
ντας το 57% του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας. Οι συμμετέχο-
ντες στην εκδήλωση «SMB – Boost Your Business», που πραγμα-
τοποιήθηκε στις 2 Νοεμβρίου στοΜουσείοΜπενάκη στην Αθήνα
(κτίριο Πειραιώς), ενημερώθηκαν σχετικά με τις προκλήσεις που
αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην ψηφιακή επο-
χή, αλλά και για τα νέα εργαλεία που επιτρέπουν την ανάπτυξή,
την ενίσχυση των επιδόσεών τους, αλλά και την είσοδό τους σε
νέες αγορές. Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η
χρήση ψηφιακών εργαλείων από τις ελληνικές μικρομεσαίες επι-
χειρήσεις παραμένει κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Παρότι η
δυναμική των social media στη χώρα βρίσκεται σε ευθυγράμμιση
με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (18% στην Ελλάδα έναντι 18% κατά
μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση), οι διαδικτυακές πωλήσεις
αγαθών και υπηρεσιών υπολείπονται σημαντικά (6,1% στην Ελλά-
δα, 16% κατά μέσο όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση).
Το Facebook είναι η μεγαλύτερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύ-
ωσης, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να έρθουν σε επαφή με 1,7
δισεκατομμύρια πελάτες σε όλον τον κόσμο, συμπεριλαμβανο-
μένων 4,7 εκατομμυρίων πελατών στην Ελλάδα. Πάνω από 60
εκατομμύρια μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις παγκοσμίως
χρησιμοποιούν ενεργά το Facebook για να προωθήσουν τις υπη-
ρεσίες τους. Η πλατφόρμα αποτελεί ένα αποτελεσματικό κανάλι
επικοινωνίας με υφιστάμενους και δυνητικούς πελάτες, συμπερι-
λαμβανομένης της πλειοψηφίας των ατόμων που έχουν κινητά τη-
λέφωνα και χρησιμοποιούν το Facebook. Στην Ελλάδα, ο αριθμός
των ατόμων αυτών ανέρχεται σε 3,8 εκατομμύρια το μήνα. Τα στα-
τιστικά στοιχεία δείχνουν ότι το 89% των ατόμων που χρησιμοποι-
ούν το Facebook στην Ελλάδα είναι συνδεδεμένο με την εταιρική
σελίδα τουλάχιστον μίας μικρής ή μικρομεσαίας επιχείρησης.
Κατά μέσο όρο, οι άνθρωποι μπαίνουν στο Facebook από τα κινητά
τους τηλέφωνα 14 φορές την ημέρα. Στην Ελλάδα 3 εκατομμύρια
άτομα χρησιμοποιούν το Facebook καθημερινά από το κινητό.
Πρόκειται για μια διαδικασία εκδημοκρατισμού του μάρκετινγκ
υπέρ των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, καθώς τους παρέχονται τα
ίδια εργαλεία ώστε να αναπτυχθούν εύκολα και αποτελεσματικά,
ανεξαρτήτως του μεγέθους ή της τοποθεσίας τους, του κλάδου
στον οποίο ανήκουν ή του επιπέδου των δεξιοτήτων τους.
Κατά την εναρκτήρια ομιλία του, ο πρόεδρος του Εμπορικού &
Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθήνας (Ε.Β.Ε.Α.)
Κωνσταντίνος
Μίχαλος
υπογράμμισε την τεράστια σημασία του Facebook για
την ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Πιο συγκεκριμέ-
να, ανέφερε:
«Με την εκδήλωση αυτή το Ε.Β.Ε.Α. απαντάει στο αίτημα των
μελών του για περισσότερες ευκαιρίες επιμόρφωσης και ανά-
πτυξης δεξιοτήτων σχετικά με τη χρήση των μέσων κοινωνικής
δικτύωσης. Βεβαίως, η απλή χρήση των κοινωνικών δικτύων δεν
αποφέρει οφέλη. Όπως και κάθε επιχειρηματικό εργαλείο, υπάρ-
χει σωστός τρόπος χρήσης και λανθασμένος ή ανεπαρκής τρόπος
χρήσης. Ο σωστός τρόπος χρήσης –όπως προσδιορίζεται από τις
βέλτιστες πρακτικές– περιλαμβάνει την ανάπτυξη στοχευμένης
στρατηγικής, την επένδυση χρόνου και πόρων στη διαχείριση
περιεχομένου και κοινότητας, καθώς και την αξιοποίηση των κα-
τάλληλων εργαλείων προώθησης ανάλογα με τους στόχους και το
μέσο.
»Ένας σημαντικός τομέας δράσης για την ενίσχυση της χρήσης
των κοινωνικών δικτύων από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που
αφορά τόσο τους ίδιους τους παρόχους –μέσω της αυτορρύθμι-
σης– όσο και τους αρμόδιους φορείς της πολιτείας, αφορά την
αντιμετώπιση των προβληματισμών και κινδύνων που αφορούν
ευρύτερα τη χρήση του διαδικτύου:
l
Διασφάλιση πλήρους διαφάνειας ως προς την παροχή των υπη-
ρεσιών από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.
l
Βελτίωση των μηχανισμών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης
των επιχειρήσεων –και ευρύτερα των χρηστών– σχετικά με τους
κινδύνους που προκύπτουν από τη χρήση του διαδικτύου (οικο-
νομικό έγκλημα, απάτες κ.λπ.).
l
Ενίσχυση του ρυθμιστικού πλαισίου, ως προς τα θέματα πνευ-
ματικής ιδιοκτησίας, ασφάλειας και διαχείρισης δεδομένων στο
cloud».
Στον χαιρετισμό του, ο τότε υφυπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης
και Τουρισμού,
Αλέξης Χαρίτσης
τόνισε: «Οι δράσεις στήριξης
της επιχειρηματικότητας που επενδύει στην έρευνα και την τε-
χνολογία δεν εξαντλούνται στο νέο Ε.Σ.Π.Α. Αξιοποιούμε συντο-
νισμένα και συμπληρωματικά όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά
εργαλεία, στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής, προκει-
μένου η ελληνική οικονομία να μετασχηματιστεί σε μια οικονομία
με υψηλό ψηφιακό αποτύπωμα. Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, το
“Ταμείο Συμμετοχών” (Fund of Funds), το Σχέδιο Γιούνκερ, η δι-
εύρυνση της συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσε-
ων για τηχρηματοδότησημικρομεσαίων επιχειρήσεων, υπηρετούν
τον ίδιο στρατηγικό προσανατολισμό». Ο υφυπουργός επισήμανε,
επίσης, ότι «η ψηφιακή οικονομία δεν αφορά μόνο εφαρμογές και
υπηρεσίες τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών. Αφορά
όλους τους δυναμικούς τομείς της οικονομίας (αγροδιατροφή, του-
ρισμό, υγεία κ.λπ.) που μπορούν να χρησιμοποιούν εργαλεία από
όλο το εύρος της ψηφιακής εποχής».
«Υπάρχουν πάνω από 60 εκατομμύρια μικρές και μικρομεσαίες
επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν ενεργά τις σελίδες του Facebook
επειδή παρέχονται δωρεάν, είναι εύχρηστες και έχουν καλή λει-
τουργία στα κινητά τηλέφωνα. Γενικότερα, οι ιδιοκτήτες επιχειρή-
σεων ανακαλύπτουν το Facebook για την επιχείρησή τους, επειδή
γνωρίζουν ήδη να το χρησιμοποιούν για προσωπικούς λόγους: η
δημιουργία μιας σελίδας είναι εξίσου εύκολη με τη δημιουργία
ενός προφίλ. Παράλληλα, στο Facebook βρίσκονται ήδη όλοι
οι πελάτες» ανέφερε ο
Στέφανος Λουκάκος
, Facebook SMB
Director, E.M.E.A., στην κεντρική ομιλία της εκδήλωσης.
Ακολούθησε συζήτηση στρογγυλής τράπεζας των θεσμικών
φορέων, όπου συζητήθηκε η ανάγκη δημιουργίας ενός αποτελε-