Περιοδικό Ανάπτυξη - Ιούνιος 2016 - page 10

ανάπτυξη
|
ΙΟΥΝΙΟΣ 2016
8
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Δ
Αναλυτικά στην ομιλία του ο κ. Μίχαλος τόνισε τα εξής:
Σας καλωσορίζω στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο
Αθηνών. Έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε μια ενδιαφέρουσα
ενημερωτική εκδήλωση, με θέμα την αξιοποίηση των ακινήτων
του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Έχουμε αναφερθεί επανειλημμένα στην αίθουσα αυτή στην ανά-
γκη για ενεργητικές, έξυπνες πολιτικές, που υπηρετούν ταυτό-
χρονα τους δημοσιονομικούς και αναπτυξιακούς στόχους της
χώρας. Μια από αυτές είναι η στρατηγική αξιοποίηση των ακινή-
των που ανήκουν στο ελληνικό δημόσιο.
Λέγοντας στρατηγική αξιοποίηση, εννοούμε την παραχώρηση
εκτάσεων ή χρήσεων σε ιδιώτες, με κριτήριο το τίμημα και τα
έσοδα που θα προκύψουν για το κράτος, αλλά και την προστιθέ-
μενη αξία που θα δημιουργηθεί για τις τοπικές και για την εθνι-
κή οικονομία.
l
Αξία με τη μορφή νέων διατηρήσιμων θέσεων εργασίας, νέων
επιχειρηματικών ευκαιριών και επενδύσεων σε υποστηρικτικές
δραστηριότητες.
l
Αξία με τη μορφή της αναβάθμισης του τουριστικού προϊό-
ντος της χώρας, της αξιοποίησης συγκριτικών πλεονεκτημάτων,
της ανάδειξης νέων δυναμικών κλάδων.
Με αυτό το σκεπτικό, είναι σαφώς θετική η πρωτοβουλία του
Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για αξιοποίηση των ακινήτων ιδιο-
κτησίας των ταμείων των επιμέρους σωμάτων, που δεν χρησιμο-
ποιούνται για στρατιωτικούς σκοπούς.
Πρόκειται για μια περιουσία της οποίας η αντικειμενική αξία
υπερβαίνει –σύμφωνα με υπολογισμούς– τα 30 δις ευρώ. Μια πε-
ριουσία που μένει στο μεγαλύτερο μέρος της αναξιοποίητη, ενώ
θα μπορούσε να αποδίδει στο ελληνικό δημόσιο έσοδα άνω του 1
δις ετησίως, προς όφελος πρωτίστως των ίδιων των Ενόπλων Δυ-
νάμεων και των στελεχών τους. Ενώ θα μπορούσε να δημιουργεί
μικρούς και μεγάλους πόλους ανάπτυξης σε όλη τη χώρα.
Υπάρχει σήμερα ένας βασικός κορμός ακινήτων μεγάλης αξίας,
τα οποία μπορούν να προσελκύσουν σημαντικές επενδύσεις:
στον τουρισμό, μέσω της δημιουργίας ξενοδοχειακών εγκατα-
στάσεων, θεματικών πάρκων, λιμένων υποδοχής κρουαζιέρας,
και τουριστικών αεροδρομίων. Ευκαιρίες για επενδύσεις υπάρ-
χουν και σε τομείς όπως το λιανεμπόριο και οι δραστηριότητες
αναψυχής, η επιχειρηματική στέγη, αλλά και οι ανανεώσιμες
πηγές ενέργειας.
Είναι αναγκαίο και ωφέλιμο για τη χώρα οι ευκαιρίες αυτές
να αξιοποιηθούν. Και οφείλω να συγχαρώ και προσωπικά τον
υπουργό Εθνικής Άμυνας, τον κ. Καμμένο, για την αποφασιστι-
κότητά του να προχωρήσει προς αυτή την κατεύθυνση, στη βάση
ενός συγκροτημένου σχεδίου.
Ωστόσο, η εμπειρία έχει δείξει ότι οι καλές προθέσεις και τα
καλά σχέδια δεν αρκούν. Το επενδυτικό περιβάλλον στη χώρα
μας, ιδιαίτερα όσον αφορά την ανάπτυξη ακινήτων, παρουσιάζει
σημαντικά εμπόδια και αντικίνητρα: υψηλή φορολογία, πολύ-
πλοκο και συχνά μεταβαλλόμενο θεσμικό περιβάλλον, ελλεί-
ψεις και ασάφειες στη νομοθεσία, γραφειοκρατία, αργοπορία
απονομής δικαιοσύνης. Υπάρχει ήδη ένας μακρύς κατάλογος
επενδυτικών σχεδίων που ναυάγησαν, γιατί οι επενδυτές δεν
άντεξαν τη δοκιμασία των αδειοδοτήσεων ή τις πολύχρονες δι-
καστικές εμπλοκές.
Υπάρχει επίσης το πικρό παράδειγμα των Ολυμπιακών Ακινή-
των, τα οποία απαξιώθηκαν εξαιτίας της ελλιπούς προετοιμασί-
ας του θεσμικού πλαισίου ως προς τις χρήσεις γης. Εξαιτίας της
γραφειοκρατίας, της πολυνομίας, αλλά και των μικροσυμφερό-
ντων, των πελατειακών σχέσεων και της επαναστατικής γυμνα-
στικής σε βάρος –κυρίως– των τοπικών κοινωνιών.
Οφείλω, λοιπόν, με την ευκαιρία της παρουσίας του κ. Καμμέ-
νου εδώ, να επισημάνω το αυτονόητο: για να προσελκύσουμε
σοβαρούς επενδυτές χρειάζονται και σοβαρές κινήσεις για τη
βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος.
Για τα ακίνητα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, όπως και για
το σύνολο της δημόσιας ακίνητης περιουσίας, χρειάζεται να
διαμορφωθεί ένα ολοκληρωμένο, ελκυστικό πακέτο για τους
επενδυτές.
Η διάθεση των ακινήτων θα πρέπει να συνοδεύεται από την εκ
των προτέρων διευθέτηση μιας σειράς διοικητικών θεμάτων,
όπως π.χ. τα θέματα πολεοδομίας, περιβαλλοντικών αδειοδοτή-
σεων, χρήσεων γης κ.λπ.
Θα πρέπει να ακολουθήσει διαδικασίες και βέλτιστες πρακτικές
με στόχο τη διαφάνεια, αλλά και την αποτελεσματικότητα. Να
αξιοποιήσει σύγχρονο μάνατζμεντ, τεχνογνωσία και στελέχη της
αγοράς.
Πάνω από όλα όμως, το σχέδιο αξιοποίησης της ακίνητης περι-
ουσίας του δημοσίου οφείλει να συνοδευθεί από την υπέρβαση
των ιδεοληψιών που κατατρύχουν την ανάπτυξη και οδηγούν,
τελικά, στην απόλυτη αδράνεια.
Στην Ελλάδα οι λέξεις «ιδιώτης» και «επενδυτής» ταυτίζονται
σχεδόν με τη λέξη «ξεπούλημα». Η ταύτιση αυτή υπάρχει στο
μυαλό όσων ακόμη θεωρούν την ιδιωτική πρωτοβουλία εκ φύ-
σεως εχθρική προς το δημόσιο συμφέρον. Και παγιδεύουν τις
τοπικές κοινωνίες στον μαρασμό και στη μιζέρια, κρύβοντάς
τους την αλήθεια: ότι το μεγαλύτερο ξεπούλημα είναι η απαξί-
ωση της δημόσιας περιουσίας. Είναι το να αφήνουμε υποδομές
που οι πολίτες έχουν πληρώσει με τους φόρους τους να ρημά-
ζουν και να καταρρέουν. Είναι το να στερούμε από τις τοπικές
κοινωνίες έσοδα, ευκαιρίες και θέσεις εργασίας, αντί να αξιοποι-
ούμε τα πλεονεκτήματα και τις δυνατότητές τους.
Σε αυτή την κρίσιμη για τη χώρα περίοδο, οφείλουμε να κατανο-
ήσουμε ότι δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη χωρίς ιδιωτικά κε-
φάλαια. Είναι στο χέρι της πολιτείας να τα προσελκύσει και στη
συνέχεια να φροντίσει να αξιοποιηθούν σωστά. Με ξεκάθαρους
κανόνες και όρους, ώστε να αποδίδουν όφελος για την οικονομία
και τους πολίτες.
Θεωρούμε δεδομένο ότι έχετε την πολιτική βούληση να προχω-
ρήσετε στην υλοποίηση του σχεδίου σας. Εμείς, ως εκπρόσωποι
της επιχειρηματικής κοινότητας, επικροτούμε και στηρίζουμε
αυτήν την προσπάθεια.
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...68
Powered by FlippingBook