ανάπτυξη
16
Δραστηριότητες
ΜΑΡΤΙΟΣ 2014
τας της ελληνικής οικονομίας είναι, επίσης, σαφείς και γνωστές:
ενιαίος συντελεστής φορολογίας εισοδήματος σε επίπεδα που
δεν θα ξεπερνούν το 20%, ριζική αναμόρφωση της φορολογί-
ας ακινήτων, παροχή κινήτρων για την ανάπτυξη εξαγωγικής
δραστηριότητας, αλλά και για την επανεπένδυση κερδών από
τις επιχειρήσεις.
Ειδικότερα ως προς το θέμα του Φ.Π.Α., στο οποίο αναφέρεται
και το θέμα της σημερινής εκδήλωσης: Ο φόρος προστιθέμε-
νης αξίας αποτελεί μια κύρια πηγή εισοδήματος για το κράτος,
γι’ αυτό και έχει ιδιαίτερη σημασία η ύπαρξη ενός αποτελεσμα-
τικού συστήματος απόδοσης και είσπραξης.
Ωστόσο, αυτό που έχει παρατηρηθεί, όχι μόνο στην Ελλάδα,
αλλά και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, είναι ένας υψηλός βαθ-
μός πολυπλοκότητας και γραφειοκρατίας. Το υφιστάμενο σύ-
στημα δημιουργεί τεράστιο διοικητικό κόστος για τις συνεπείς
επιχειρήσεις, ειδικά για τις μικρομεσαίες, οι οποίες δεν διαθέ-
τουν επαρκείς πόρους και γνώσεις σε φορολογικά θέματα, ενώ
ταυτόχρονα ευνοεί και ενθαρρύνει την παραβατικότητα.
Επομένως, η πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ένωσης να προχω-
ρήσει στην αναμόρφωση και στην απλούστευση του συστήμα-
τος, μέσω της διαμόρφωσης της Πράσινης Βίβλου, είναι προς
τη σωστή κατεύθυνση.
Η διαμόρφωση των συντελεστών σε επίπεδα που ανταποκρίνο-
νται στις πραγματικές συνθήκες και ανάγκες της αγοράς, αποτε-
λεί ένα μεγάλο ζητούμενο – που θα πρέπει επίσης να αντιμετω-
πιστεί με κριτήρια αναπτυξιακά και όχι αμιγώς εισπρακτικά.
Εξίσου σημαντική, όμως, είναι και η αναμόρφωση της διαδικα-
σίας είσπραξης του Φ.Π.Α. Εδώ και αρκετά χρόνια έχει τεθεί
στο τραπέζι η καθιέρωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Πρό-
κειται για ένα μέτρο του οποίου η εφαρμογή πρέπει να επιτα-
χυνθεί. Γιατί θα βοηθήσει στη μείωση της φοροδιαφυγής και
ταυτόχρονα θα εξοικονομήσει σημαντικό κόστος για τις ελληνι-
κές επιχειρήσεις, σε σχέση με την παραδοσιακή διαδικασία τι-
μολόγησης.
Αντίστοιχα, χρειάζονται κίνητρα τόσο προς τις επιχειρήσεις, όσο
και προς τους καταναλωτές, με στόχο την αύξηση των ηλεκτρο-
νικών συναλλαγών. Για μια χώρα, όπως η Ελλάδα, όπου το
κράτος χάνει κάθε χρόνο 10 δις από ανείσπρακτο Φ.Π.Α., είναι
απαραίτητη η μείωση της χρήσης μετρητών, με ουσιαστικές
παρεμβάσεις. Και όχι με προχειρότητες και ημίμετρα, όπως η
φοροκάρτα ή η συλλογή αποδείξεων. Καινοτόμες και αποτελε-
σματικές λύσεις για την απόδοση και την είσπραξη του Φ.Π.Α.
υπάρχουν. Και στη διάρκεια αυτής της εκδήλωσης θα παρου-
σιαστούν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες προτάσεις.
Το ζήτημα είναι να γίνει αντιληπτό από τις κυβερνήσεις ότι η
φορολογία αποτελεί ένα στρατηγικό εργαλείο για την ανάπτυξη
και την ευημερία. Δεν είναι και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται
ως «εύκολη λύση» για να αποφεύγονται οι μεταρρυθμίσεις και
να συντηρείται ένα δαπανηρό και δυσλειτουργικό κράτος.
Για να υπάρξουν δημόσια έσοδα χρειάζονται φορολογούμενοι
–πολίτες και επιχειρήσεις– που εργάζονται, επενδύουν, δημι-
ουργούν εισοδήματα.
Για να υπάρξει αναδιανομή του πλούτου μέσω της φορολογί-
ας, θα πρέπει πρώτα αυτός ο πλούτος να παραχθεί.
Και για να υπάρξει πραγματική φορολογική συνείδηση, θα
πρέπει το ίδιο το κράτος να αποδεικνύει τη συνέπεια και την
αξιοπιστία του προς τους φορολογούμενους.
Αν αυτές οι βασικές αρχές δεν εφαρμοστούν στην πράξη, όσα
νομοσχέδια, όσες τροποποιήσεις και όσες εγκύκλιοι κι αν
υπάρξουν στο μέλλον, τα αποτελέσματα θα παραμένουν κατώ-
τερα των προσδοκιών.
Εμείς, ως επιμελητηριακή κοινότητα, θα συνεχίσουμε να συμ-
μετέχουμε ενεργά στο δημόσιο διάλογο, τόσο σε εθνικό, όσο
και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Με τεκμηριωμένες προτάσεις και
επιχειρήματα, για την ανάπτυξη ενός φορολογικού συστήματος
το οποίο θα υπηρετεί πραγματικά τις ανάγκες της οικονομίας
και της κοινωνίας.