ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2013
Oικονομία
ανάπτυξη
24
ρεί σημαντικά σε μέγεθος όλων των άλ-
λων ευρωπαϊκών μονάδων (απασχολεί
2,5 περίπου άτομα, όταν η μέση κοινο-
τική επιχείρηση απασχολεί περί τους 6
εργαζόμενους).
• Έχουμε το μικρότερο, στην ευρωζώνη,
ποσοστό μισθωτής εργασίας –όπου η
παρακράτηση του φόρου γίνεται στην
πηγή– και το μεγαλύτερο ποσοστό ανε-
ξάρτητα εργαζόμενων (στην Ελλάδα οι
μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα αντιπρο-
σωπεύουν το 53% του συνόλου των
απασχολούμενων στον τομέα αυτό,
έναντι μέσου όρου 80%, περίπου, στην
ευρωζώνη), καθώς και το μεγαλύτερο
ποσοστό επιχειρηματικότητας ανάγκης,
όπου ο ακριβής εντοπισμός της φορο-
λογητέας ύλης και η είσπραξη των ανα-
λογούντων φορέων προσκρούει σε σο-
βαρά εγγενή εμπόδια.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι οι ελληνικές
αυτές ιδιομορφίες του μικρομεσαίου χώ-
ρου απαλλάσσουν τις μεγάλες επιχειρή-
σεις –πολυεθνικές και μη– από τις σχετι-
κές ευθύνες.
ΙΙ.
H στενή σχέση ανάμεσα στην παραοικο-
νομία (εγκληματική ή άλλη μη φορολο-
γούμενη δραστηριότητα) και τη φοροδια-
φυγή είναι αυτονόητη, τα στατιστικά, δε,
στοιχεία επιβεβαιώνουν τη σύνδεση της
φοροδιαφυγής με τη δομή του παραγωγι-
κού δυναμικού όλων των λιγότερο ανε-
πτυγμένων χωρών του κοινοτικού Νότου.
• Οι χώρες με τη μεγαλύτερη παραοικο-
νομία (% επί του Α.Ε.Π.) είναι κατά σει-
ρά οι κάτωθι: Ελλάδα (29,9%), Ιταλία
(27,2%), Ισπανία (22,9%), Βέλγιο
(22,5%) και Πορτογαλία (22,5%) (τε-
λευταία διαθέσιμα στοιχεία της Παγκό-
σμιας Τράπεζας).
• Οι ίδιες χώρες παρουσιάζουν τη μικρότε-
ρη μέση, ανά επιχείρηση, απασχόληση
στη Μεσόγειο, και, μάλιστα, η σειρά κα-
τάταξής τους δεν παρουσιάζει καμιά δια-
φορά (στοιχεία Ευρωπαϊκής Επιτροπής).
Τα ανωτέρω δεδομένα, χωρίς να αποδει-
κνύουν σχέση απόλυτου αιτίου και αιτια-
τού ανάμεσα στο (μικρό) μέσο επιχειρη-
ματικό μέγεθος και τον (μεγάλο) όγκο της
φοροδιαφυγής, επιβεβαιώνουν τη στενή
σχέση τους.
Είναι εμφανές ότι τα μικρά επιχειρηματικά
μεγέθη, πέραν της χαμηλής παραγωγικό-
τητας εργασίας που εμφανίζουν, φοροδια-
φεύγουν πιο εύκολα: η πιθανότητα ελέγ-
χου τους από τα αρμόδια φορολογικά όρ-
γανα είναι μειωμένη, η απουσία οργανω-
μένων λογιστηρίων επιτρέπει πιο εύκολα
την απόκρυψη φορολογητέας ύλης, ο οι-
κογενειακός χαρακτήρας τους αφήνει πολ-
λά περιθώρια λογιστικού περιορισμού των
πραγματικών κερδών, και η έλλειψη, συ-
νήθως, μηχανογραφικής υποδομής καθι-
στά σχεδόν αδύνατη τη διασταύρωση των
επιμέρους στοιχείων κόστους.
III.
Οι διαπιστώσεις αυτές μας οδηγούν στο
συμπέρασμα ότι μια δυναμική στρατηγική
μετασχηματισμού της ελληνικής οικονομί-
ας και κοινωνίας θα πρέπει, οπωσδήποτε,
να ενσωματώνει και πολιτικές που θα στο-
χεύουν στην αύξηση του μέσου μεγέθους
της ελληνικής επιχείρησης.
Ο «μικροϊδιοκτησιακός» τρόπος παραγω-
γής και διάθεσης, που φέρει σημαντικό με-
ρίδιο ευθύνης τόσο για την υποβαθμισμέ-
νη ανταγωνιστικότητα της παραγωγής μας,
όσο και για τα υψηλά ποσοστά φοροδια-
φυγής, θα πρέπει, σταδιακά και οργανω-
μένα και όχι βίαια, να παραχωρήσει τη θέ-
ση του σε ένα σύγχρονο παραγωγικό σύ-
στημα, με μονάδες –μικρές, μεσαίες και
μεγάλες– το μέγεθος των οποίων θα προ-
σεγγίζει, ταχύτερα και ορθολογικότερα
από ό,τι μέχρι τώρα, το άριστο –σε διεθνές
επίπεδο– μέσο μέγεθος του κάθε κλάδου.
• Οι προσωποκεντρικές, οικογενειακές
και εσωστρεφείς επιχειρηματικές πρω-
τοβουλίες, με την υψηλή νηπιακή θνη-
σιμότητα, θα πρέπει να υποκαταστα-
θούν από πιο οργανωμένους και απρό-
σωπους παραγωγικούς μηχανισμούς.
• Ο ταλαντούχος αυτοδημιούργητος επι-
χειρηματίας καλείται (προκειμένου να δι-
εκδικήσει όχι μια βραχύβια επιχειρηματι-
κή παρουσία, που αποδίδει, στις περισ-
σότερες των περιπτώσεων, οικογενειακό
εισόδημα ανάλογο των μισθωτών οι
οποίοι αμείβονται με τις κατώτερες απο-
δοχές, αλλά μια δυναμική και βιώσιμη
αναπτυξιακή πορεία) να συνειδητοποιή-
σει την ανάγκη του κατάλληλου επιχει-
ρηματικού μεγέθους, που εξασφαλίζει
οικονομίες κλίμακας και δυνατότητες
αξιοποίησης σύγχρονης τεχνολογίας,
εξειδικευμένου προσωπικού και επαρ-
κών χρηματοδοτικών πόρων.
Με τον τρόπο αυτό, η επιχειρηματικότητα
ανάγκης θα περιοριστεί, η αναλογία των
μισθωτών στο σύνολο των εργαζομένων
θα αυξηθεί, η υψηλή, σήμερα, νηπιακή
επιχειρηματική θνησιμότητα θα καμφθεί
και η φοροδιαφυγή θα μειωθεί.
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...68