I.
Τα αίτια της αναποτελεσματικότη-
τας των κατά καιρούς κυβερνητι-
κών πρωτοβουλιών για περιορισμό
της φοροδιαφυγής είναι πολλά και ποικί-
λα: η εσκεμμένη πολυπλοκότητα και οι
έντεχνες ασάφειες του φορολογικού συ-
στήματος που αφήνουν πολλά «παράθυ-
ρα» διαφυγής, η υποκειμενικότητα δια-
φόρων φορολογικών επιβαρύνσεων και
ελέγχων που επιτρέπουν στη διαπλοκή
να «ρυθμίζει» κατά το δοκούν εκκρεμό-
τητες και παραβάσεις, η κομματικοποίηση
του φοροελεγκτικού μηχανισμού που εν-
θαρρύνει την ανικανότητα και αποθαρρύ-
νει τους λειτουργικούς εκσυγχρονισμούς
για την πάταξη παραβατικών συμπεριφο-
ρών, η εδραιωμένη πεποίθηση της μη ορ-
θολογικής αξιοποίησης των φορολογι-
κών εσόδων που δεν ευνοεί την καλλιέρ-
γεια φορολογικής συνείδησης, οι συχνές
μεταβολές της φορολογικής φιλοσοφίας
και των σχετικών μέσων και διαδικασιών
που δημιουργούν αβεβαιότητες και σύγ-
χυση, η αύξηση της φορολογικής πίεσης
και η μείωση του Α.Ε.Π. της επίσημης οι-
κονομίας που ωθούν στην αναζήτηση
«μαύρων» εισοδημάτων.
Σε όλα αυτά τα αίτια θα πρέπει να προστε-
θεί και η αναχρονιστική δομή του παραγω-
γικού ιστού της χώρας, η οποία δυσχεραί-
νει τους φορολογικούς ελέγχους, ευνοεί τη
διόγκωση της παραοικονομίας και διευρύ-
νει το κόστος είσπραξης των φόρων.
Είναι ενδεικτικά της δομής αυτής τα κάτωθι:
• Έχουμε το μεγαλύτερο, αναλογικά, πο-
σοστό πολύ μικρών και μικρών επιχει-
ρήσεων στην ευρωζώνη, καθώς και το
μικρότερο ποσοστό μεγάλων μονάδων,
ενώ η μέση ελληνική επιχείρηση υστε-
ανάπτυξη
23
Oικονομία
Του Ηλία Ηλιόπουλου
Αναχρονιστικές δομές
του παραγωγικού μας ιστού
και φοροδιαφυγή
ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2013
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,...68