Περιοδικό Ανάπτυξη | Ιούλιος-Αύγουστος 2016 - page 9

ανάπτυξη
|
ΙΟΥΛΙΟΣ-ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2016
7
και τη συγκράτηση της ανεργίας.
Ο νόμος Δένδια (Ν. 4307/2014) εισήγαγε τη
συνολικότερη αντι-
μετώπιση του ληξιπρόθεσμου χρέους
επιχειρήσεων. Για να
αξιοποιηθεί αποτελεσματικότερα στην πράξη αυτή η δυνατότητα,
χρειάζεται
βελτίωση:
με πρόβλεψη για την αυτόματη απομείωση
των οφειλών προς δημόσιο και ασφαλιστικούς φορείς, εφόσον
επιτευχθεί συμφωνία αναδιάρθρωσης χρέους με την πλειοψηφία
των πιστωτών. Το ποσοστό της απομείωσης θα είναι ανάλογο με
την τυχόν απομείωση των οφειλών προς τις τράπεζες και το υπό-
λοιπο ρυθμίζεται σε μηνιαίες δόσεις.
l
Μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις:
χρειάζεται συντονισμός
ώστε να στηριχτούν οι βιώσιμες επιχειρήσεις, οι οποίες περιήλ-
θαν σε αδυναμία εξυπηρέτησης του δανεισμού τους λόγωτης κρί-
σης. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να διαμορφωθούν όροι οι οποίοι
θα διασφαλίζουν τη λειτουργία του ανταγωνισμού.
Χρειάζεται αντιμετώπιση των περιπτώσεων ανά κλάδο και όχι με-
μονωμένα.
Πρέπει να προστατευθούν επιχειρήσεις οι οποίες αποδεδειγμένα
ανήκουν σε κλάδους που έχουν πληγεί σημαντικά από την κρίση,
αλλά παραμένουν βιώσιμοι. Επίσης, κριτήριο οφείλει να αποτε-
λέσει και η συνέπεια της επιχείρησης στις υποχρεώσεις της πριν
από, και κατά το ξεκίνημα της κρίσης.
Να εντοπιστούν και να αντιμετωπιστούν ιεραρχικά οι περιορισμοί
και τα εμπόδια που υπάρχουν στην αναδιάρθρωση των μεγάλων
εταιρικών χρεών (νομικά και κανονιστικά, φορολογικά και λογι-
στικά).
Καθιστώντας τη διαδικασία φορολογικά ουδέτερη και περιορί-
ζοντας τις παράπλευρες απώλειες για τις τράπεζες, αυξάνονται οι
πιθανότητες αποτελεσματικής εφαρμογής του πλαισίου.
Για λόγους διασφάλισης δίκαιων όρων ανταγωνισμού, αλλά και
προς το συμφέρον των ίδιων των πιστωτικών ιδρυμάτων, θα ήταν
σκόπιμο να υπάρξουν κίνητρα επιβράβευσης των συνεπών δανει-
στών, ώστε να συνεχίσουν να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις
τους.
l
Απαιτείται η περαιτέρω
τροποποίηση του πτωχευτικού νό-
μου
για τις μεγάλες και μεσαίες επιχειρήσεις, προκειμένου να
διευκολυνθεί περαιτέρω η διαδικασία των αναδιαρθρώσεων.
l
Να θεσμοθετηθεί υποχρεωτική και χαμηλού κόστους
εξωδι-
καστική διαδικασία αντιμετώπισης
των διαφορών μεταξύ
τράπεζας και επιχείρησης, πριν από οποιαδήποτε δικαστική δια-
δικασία. Στο πλαίσιο αυτό μπορούν να αξιοποιηθούν οι σχετικές
δομές που έχουν αναπτυχθεί από επιμελητήρια, π.χ. Κέντρο Δια-
μεσολάβησης Ε.Β.Ε.Α.
l
Να εξεταστεί η δυνατότητα
αξιοποίησης των επιμελητηρίων,
τα οποία διαθέτουν άμεση γνώση της αγοράς και εμπειρία σε οι-
κονομοτεχνικά θέματα:
Σε ρόλο ανεξάρτητων συμβούλων για τις επιχειρήσεις, με σκοπό
τη διαμόρφωση βιώσιμου επιχειρηματικού πλάνου, αλλά και τη
διαμεσολάβηση ανάμεσα σε τράπεζες και δανειολήπτες.
Σε ρόλο διαμεσολαβητή κατά τη διαδικασία αξιολόγησης των
επιχειρήσεων των οποίων τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια θα με-
ταβιβασθούν στα νέα σχήματα, με τη συμμετοχή τραπεζών και
διεθνών fund.
Κίνδυνος από τον αφελληνισμό
των συστημικών τραπεζών
l
Οφείλει να μας απασχολήσει το ενδεχόμενο μεταφοράς του
ελέγχου του ελληνικού τραπεζικού συστήματος σε κέντρα
εκτός Ελλάδας.
l
Οκίνδυνος δεν βρίσκεται στο «εκτός Ελλάδας», αλλά στηφύση
των επενδυτικών σχημάτων που εμπλέκονται. Δεν πρόκειται
για ξένους θεσμικούς επενδυτέςμε μακροχρόνιο ορίζοντα και
στρατηγικό σχεδιασμό, αλλά για distress funds, που εξ ορι-
σμού αποτελούν ευκαιριακά επενδυτικά σχήματα.
l
Σε συνάρτηση με τη διαδικασία διαχείρισης των μη εξυπηρετού-
μενων επιχειρηματικών δανείων, είναι εμφανής ο κίνδυνος να
περάσει σε αυτού του είδους τα επενδυτικά σχήματα ο έλεγχος
ενός μεγάλου μέρους της ελληνικής οικονομίας.
l
Είναι επίσης ανησυχητικό το γεγονός ότι αποκλείονται από τα
διοικητικά συμβούλια των συστημικών τραπεζών επιχειρηματί-
ες και άνθρωποι που μπορούν να μεταφέρουν την πραγματική
εικόνα της αγοράς: των αναγκών και των δυνατοτήτων των ελ-
ληνικών επιχειρήσεων.
Αισιόδοξος για την πορεία
της ελληνικής οικονομίας ο Γ. Στουρνάρας
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ο κ. Στουρνάρας εμφανίστηκε
αισιόδοξος για την πορεία της ελληνικής οικονομίας και προέβλε-
ψε θετικό ρυθμό ανάπτυξης το β΄ εξάμηνο του τρέχοντος έτους, με
το 2016 πάντως να κλείνει αρνητικά στο 0,3%, αλλά και ανάπτυξη
2,5% και 3% για το 2017 και το 2018 αντίστοιχα. Ευχάριστη έκπλη-
ξη, χαρακτήρισε ο διοικητής της Τ.τ.Ε., τα δημοσιονομικά μεγέθη,
προβλέποντας πρωτογενές πλεόνασμα της γενικής κυβέρνησης
το τρέχον έτος στο 0,9%.
Επιπρόσθετα, ο κ. Στουρνάρας έκανε λόγο για σημαντική αύ-
ξηση εσόδων από έμμεσους φόρους, γεγονός το οποί απέδωσε
στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, που αποκάλυψαν σημαντική
φορολογητέα ύλη. Μάλιστα, όπως ανέφερε, όλες οι επιχειρήσεις
πρέπει να έχουν P.O.S., καθώς η αύξηση κατά 20% των ηλεκτρο-
νικών συναλλαγών έφερε σημαντικά φορολογικά έσοδα. Και αν
αυξηθεί καθολικά το ποσοστό των ηλεκτρονικών συναλλαγών
στη χώρα μας, ενδεχομένως δεν θα χρειαστεί να εφαρμοστούν
οι νέοι φόροι.
Θετικά ήταν τα μηνύματα που έστειλε ο κ. Στουρνάρας και από το
μέτωπο των μη εξυπηρετούμενων δανείων, τονίζοντας ότι υπάρ-
χουν προϋποθέσεις για μείωση κατά 40 δις ευρώ των κόκκινων
δανείων μέχρι το τέλος του 2018. Ο διοικητής της Τ.τ.Ε., μάλιστα,
συμφώνησε με την πρόταση του Ε.Β.Ε.Α. για την εξωδικαστική
επίλυση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Όσον αφορά τις καταθέσεις, ο κ. Στουρνάρας τόνισε ότι μετά
την ολοκλήρωση της αξιολόγησης αυξήθηκαν κατά 2 δις ευρώ,
αναφέροντας ακόμα ότι υπάρχουν σε «στρώματα» 15 έως 20 δις
ευρώ, που θα γίνει προσπάθεια να κατευθυνθούν στις τράπεζες
σταδιακά, όσο προχωρά η άρση των capital controls. Τέλος,
εκτίμησε ότι το Brexit θα έχει σχεδόν μηδενική αρνητική επί-
πτωση στη χώρα μας, καθώς και ότι θα δοθεί λύση στο πρόβλημα
των ιταλικών τραπεζών.
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...68
Powered by FlippingBook