Περιοδικό Ανάπτυξη - Μάρτιος 2015 - page 9

ανάπτυξη
|
ΜΑΡΤΙΟΣ 2015
7
των μεταρρυθμίσεων, παρά από την απομόνωση και την περιθω-
ριοποίησή της.
Η κυβέρνηση οφείλει τώρα να επικεντρωθεί στη σταθεροποί-
ηση της οικονομίας και στην ανάκτηση της αναπτυξιακής της
δυναμικής. Η αβεβαιότητα που επικράτησε το προηγούμενο
διάστημα προκάλεσε σοβαρά προβλήματα στην οικονομική
δραστηριότητα. Η συνέχισή της θα θέσει σε άμεσο κίνδυνο τη
διατήρηση τόσο του πρωτογενούς πλεονάσματος, όσο και της
ανάπτυξης που σημειώθηκε το 2014.
Η στήριξη των ασθενέστερων στρωμάτων του πληθυσμού σα-
φώς και οφείλει να αποτελέσει προτεραιότητα. Προϋποθέτει
όμως την εξασφάλιση ικανών πόρων για τη χρηματοδότηση των
σχετικών μέτρων. Οι πόροι αυτοί δεν είναι δυνατόν να προέλθουν
από την αύξηση της φορολόγησης του ιδιωτικού τομέα. Ειδικά η
μικρομεσαία επιχείρηση έχει εξαντλήσει πλέον κάθε περιθώριο
φοροδοτικής ικανότητας και αντοχής.
Η μόνη επιλογή για την ενίσχυση της κοινωνικής πολιτικής, χω-
ρίς να οδηγηθεί η χώρα σε νέο δημοσιονομικό εκτροχιασμό, είναι
η αύξηση του εθνικού εισοδήματος και των δημοσίων εσόδων.
Σε αυτή την προσπάθεια έχετε αναλάβει προσωπικά έναν δύσκολο
και κρίσιμο ρόλο. Από τη δική μας πλευρά, έχετε τη διαβεβαίωση
ότι θα στηρίξουμε το έργο σας με τεκμηριωμένες προτάσεις και θέ-
σεις. Θα μου επιτρέψετε να αναφέρω συνοπτικά τα ζητήματα στα
οποία θεωρούμε ότι πρέπει να δοθεί προτεραιότητα:
-
Διατήρηση πρωτογενούς πλεονάσματος: είναι το βασικό χαρ-
τί της χώρας, στην προσπάθεια να επιστρέψει στις αγορές και
να απεξαρτηθεί από τη στήριξη των εταίρων της. Είναι επίσης
σημαντικό για να διασφαλιστεί η εικόνα φερεγγυότητας της Ελ-
λάδας, και για να διευκολυνθεί η πρόσβαση σε κεφάλαια και η
εξωστρεφής δραστηριότητα των ελληνικών επιχειρήσεων.
-
Το αίτημα της κυβέρνησης για ελάφρυνση του δημοσίου χρέ-
ους και χαμηλότερους στόχους για το πρωτογενές πλεόνασμα εί-
ναι απόλυτα δίκαιο και ρεαλιστικό. Θα πρέπει, όμως, να διασφα-
λιστεί ότι οι στόχοι αυτοί θα τηρούνται. Όχι γιατί το απαιτούν οι
εταίροι μας, αλλά γιατί το επιβάλλει το συμφέρον της χώρας.
-
Ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα ασφαλιστικά τα-
μεία και το δημόσιο: Το μέτρο της ρύθμισης είναι σαφώς προς
τη σωστή κατεύθυνση. Είναι ωστόσο απαραίτητο:
o
να είναι σαφώς κοστολογημένο, ώστε να αποφευχθούν στη
συνέχεια δυσάρεστες εκπλήξεις και να απαιτηθούν μέτρα που
–τελικά– θα αντισταθμίσουν το όποιο όφελος,
o
να ληφθούν παράλληλα μέτρα για να αποτραπεί ο ηθικός κίν-
δυνος και να αποφευχθούν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού σε
βάρος των συνεπών επιχειρήσεων. Θα πρέπει να προβλεφθούν
συγκεκριμένες ελαφρύνσεις ή bonus για τις συνεπείς επιχειρή-
σεις, των οποίων το όφελος θα είναι ίσο με αυτό που προβλέπε-
ται για τους οφειλέτες.
-
Φορολογική πολιτική: επαναλαμβάνουμε το πάγιο αίτημα του
επιχειρηματικού κόσμου για ένα απλό, σταθερό και ανταγωνι-
στικό φορολογικό σύστημα, το οποίο θα ευνοεί την ανάπτυξη:
o
Συντελεστή 15% στο σύνολο των φορολογητέων κερδών για τα
νομικά πρόσωπα.
o
Αναβάθμιση του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας ως προς
τα πρόστιμα και τους ελέγχους.
o
Σταδιακή μείωση συντελεστών Φ.Π.Α.
o
Απαλλαγή από Φ.Π.Α. για τις μικρές επιχειρήσεις με ετήσια
ακαθάριστα έσοδα ως 25.000 ευρώ.
o
Ριζική αναμόρφωση της φορολογίας ακινήτων.
-
Η υπερφορολόγηση οδηγεί στα ακριβώς αντίθετα αποτελέσμα-
τα από τα επιδιωκόμενα, καθώς δημιουργεί ισχυρό κίνητρο για
φοροδιαφυγή. Αυτό που χρειάζεται είναι η ενίσχυση των ελεγκτι-
κών μηχανισμών και η άσκηση σοβαρής εποπτείας στην αγορά.
-
Τολμηρό πρόγραμμα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής:
Η χώρα χάνει ως τώρα έσοδα ύψους 10 δις ευρώ ετησίως από
Φ.Π.Α. που δεν αποδίδεται. Το πρόβλημα αυτό μπορεί να αντι-
μετωπιστεί με αποφασιστικά μέτρα για την αύξηση των ηλε-
κτρονικών συναλλαγών:
o
Προώθηση του μέτρου της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
o
Θέσπιση υποχρεωτικής εγκατάστασης/χρήσης του ειδικού
τερματικού (POS) από εμπόρους και ελεύθερους επαγγελματί-
ες, με επιδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους.
o
Διασφάλιση του χαμηλότερου δυνατού ύψους προμήθειας εκ
μέρους των τραπεζών.
o
Παροχή κινήτρων προς τους καταναλωτές, με γενναίες επι-
στροφές για τους φορολογούμενους που χρησιμοποιούν χρεω-
στικές και πιστωτικές κάρτες στις συναλλαγές τους.
-
Αποτελεσματικότερες δράσεις κατά του παραεμπορίου: Πρόκει-
ται για μια δραστηριότητα που ανέρχεται σε 25 δις ευρώ ετησίως.
Πέραν του αθέμιτου ανταγωνισμού που δημιουργεί, στερεί από το
δημόσιοέσοδαύψουςάνωτων6δις ευρώετησίως, μόνοαπόΦ.Π.Α.
o
Σύσταση Ειδικού Σώματος Δίωξης Παραεμπορίου.
o
Αυστηρότεροι έλεγχοι στα τελωνεία με εγκατάσταση ειδικών
x-ray scanner σε λιμάνια και συνοριακές πύλες.
o
Αυστηροί έλεγχοι στις αποθήκες όπου συγκεντρώνονται τα
εμπορεύματα του παραεμπορίου, καθώς και στο δίκτυο πώλη-
σης όσων προμηθεύουν τους παράνομους μικροπωλητές, προ-
τού αυτά φθάσουν στον τελικό καταναλωτή.
-
Πάταξη του λαθρεμπορίου στα καύσιμα: Η δραστηριότητα
αυτή στερεί ετησίως 300 με 500 εκατ. ευρώ από τα ταμεία του
δημοσίου.
o
Πλήρης εφαρμογή του συστήματος εισροών-εκροών σε όλη
τη χώρα.
o
Αυστηρότεροι έλεγχοι κατά της παράνομης εμφιάλωσης
υγραερίου.
o
Ενίσχυση των Κλιμακίων Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευ-
σης Καυσίμων.
o
Αυστηρότεροι έλεγχοι κατά των εικονικών εξαγωγών καυσίμων,
καθώς και της παράνομης διακίνησης ναυτιλιακών καυσίμων.
o
Μείωση του Ε.Φ.Κ. στο πετρέλαιο θέρμανσης. Το μέτρο απο-
δείχθηκε αποτυχημένο, καθώς η μείωση της κατανάλωσης οδή-
γησε σε υψηλότερες απώλειες στα δημόσια έσοδα.
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...68
Powered by FlippingBook