«Ο
ι επενδύσεις στον ελληνικό
τουρισμό, υπό προϋποθέ-
σεις, είναι επενδύσεις μεταξύ
πετρελαιοπηγών και χρυσορυχείων».
Η δήλωση αυτή δεν ανήκει σε κάποιον
Έλληνα υπουργό, υψηλόβαθμο κρατικό
λειτουργό που επιχειρεί να προσελκύσει
ξένα κεφάλαια, αλλά στο γενικό γραμμα-
τέα του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρι-
σμού, κ. Tebel Rifai.
Η παραπάνω δήλωση είναι βέβαιο ότι δη-
μιουργεί θετικό κλίμα για την Ελλάδα ως
επενδυτικό περιορισμό, ωστόσο το «υπό
προϋποθέσεις» αποτελεί σαφές μήνυμα
για επιτάχυνση των προωθούμενων διαρ-
θρωτικών αλλαγών.
Αυτό που γίνεται σαφές από την ελληνική
κυβέρνηση είναι ότι οι «προϋποθέσεις»
θα είναι στην κατεύθυνση δημιουργίας φι-
λικού επενδυτικού περιβάλλοντος (στα-
θερό φορολογικό σύστημα, μείωση της
γραφειοκρατίας κ.λπ.) και της υιοθέτησης
σαφών κανόνων (π.χ. χωροταξικού πλαι-
σίου). Σε καμία περίπτωση, όπως διαμη-
νύεται προς πάσα κατεύθυνση, δεν πρό-
κειται στο βωμό της προσέκλυσης των
επενδύσεων να δοθεί «γη και ύδωρ»
στους υποψήφιους επενδυτές.
Κύριο μέλημα θα πρέπει να είναι η αειφο-
ρία και η προστασία του δημοσίου συμ-
φέροντος.
Έτσι, το Υπουργείο Τουρισμού προωθεί
δέσμη νομοθετικών παρεμβάσεων ώστε
να ενισχυθεί η εξωστρέφεια και η ανταγω-
νιστικότητα του ελληνικού τουρισμού.
Το νομοσχέδιο «Μείωση διοικητικών βα-
ρών, απλούστευση διαδικασιών για την
ενίσχυση της τουριστικής επιχειρηματικό-
τητας και λοιπές διατάξεις», που θα ψηφι-
στεί τις επόμενες ημέρες, ενισχύει μεταξύ
άλλων τις επιτελικές αρμοδιότητες του
υπουργείου και απλοποιεί μια σειρά δια-
δικασιών ώστε να διευκολυνθούν οι
επενδύσεις στον τομέα του τουρισμού,
ενώ προωθούνται οι οργανωμένες και
σύνθετες τουριστικές επενδύσεις.
Ειδικότερα:
• Βελτιώνεται το θεσμικό πλαίσιο και ορί-
ζονται οι προϋποθέσεις λειτουργίας ορ-
γανωμένων υποδοχέων τουριστικών
δραστηριοτήτων. Ως «Οργανωμένος
υποδοχέας τουριστικών δραστηριοτή-
των» ορίζεται η περιοχή που αναπτύσ-
σεται, σύμφωνα με τις ισχύουσες οικείες
διατάξεις, προκειμένου να λειτουργήσει
κατά κύρια χρήση ως χώρος ανάπτυξης
δραστηριοτήτων τουρισμού-αναψυχής
και άλλων συνοδευτικών του τουρι-
σμού δραστηριοτήτων.
• Διευρύνεται το πεδίο των εγκαταστάσε-
ων ειδικής τουριστικής υποδομής, με
την ένταξη και εγκαταστάσεων ειδικών
μορφών τουρισμού (π.χ. κέντρων ιαμα-
τικής θεραπείας-θερμαλισμού, αναζωο-
γόνησης, ευεξίας, αισθητικής, καταδυτι-
κού τουρισμού, εγκαταστάσεων ανάδει-
ξης περιβαλλοντικών, ιστορικών, θρη-
σκευτικών ή πολιτιστικών στοιχείων
κ.ά.), εφόσον ενσωματώνονται λειτουρ-
γικά στο τουριστικό κατάλυμα. Προβλέ-
πεται η χρονομεριστική μίσθωση και
υπάρχουν προβλέψεις και για καταλύ-
ματα με γκολφ.
• Εισάγεται ένα νέο τουριστικό προϊόν και
δίδεται η δυνατότητα λειτουργίας ξενο-
δοχείων συνιδιοκτησίας (condo hotels),
τα οποία μπορούν να λειτουργούν με
μακροχρόνιες εκμισθώσεις. Αφορά ξενο-
δοχειακά καταλύματα κατηγορίας 4 ή 5
αστέρων, επί τμημάτων των οποίων, με
τη μορφή ανεξαρτήτων διαμερισμάτων ή
κατοικιών, επιτρέπεται η σύσταση οριζο-
ντίων και καθέτων ιδιοκτησιών και η μα-
κροχρόνια εκμίσθωσή τους σε τρίτους.
• Δίδεται η δυνατότητα εκμίσθωσης και
τουριστικών επαύλεων μέχρι τρεις μή-
νες ανά έτος. Αφορά κατοικίες 100 τ.μ.
τουλάχιστον.
• Ρυθμίζονται θέματα χαρακτηρισμού,
οριοθέτησης, χωροθέτησης και ανάπτυ-
ξης περιοχών ολοκληρωμένης τουριστι-
κής ανάπτυξης (Π.Ο.Τ.Α.). Οι Π.Ο.Τ.Α.,
που πλέον θα πρέπει να λειτουργούν σε
εκτάσεις άνω των 800 στρεμμάτων, κα-
τά 85% ιδιόκτητων, αποτελούν οργα-
νωμένους υποδοχείς τουριστικών δρα-
στηριοτήτων, οι οποίοι πρέπει να περιέ-
χουν τουριστικές επενδύσεις προκαθο-
ρισμένης κρίσιμης μάζας, ώστε να εξα-
σφαλίζεται η βιωσιμότητα του προ-
γράμματος ανάπτυξης, ιδιαίτερα σε μη
ανεπτυγμένες τουριστικά περιοχές. Η
επάρκεια των επενδύσεων αυτών κρίνε-
ται κατά τον έλεγχο της σχετικής προτά-
σεως για τη δημιουργία Π.Ο.Τ.Α.
• Καθορίζονται οι όροι δόμησης τουριστι-
κών εγκαταστάσεων εντός οργανωμέ-
νων υποδοχέων τουριστικών δραστηρι-
οτήτων και σύνθετων τουριστικών κατα-
λυμάτων.
• Προσδιορίζονται τα δικαιολογητικά για
τη χορήγηση άδειας λειτουργίας σε σύν-
θετα τουριστικά καταλύματα, σε συνδυ-
ασμό με ειδικές τουριστικές υποδομές.
• Καθορίζονται οι ζώνες ανάπλασης και οι
γενικές χρήσεις γης, καθώς και οι γενικοί
όροι και περιορισμοί δόμησης για την
ολοκληρωμένη ανάπλαση του Φαληρι-
κού Όρμου Αττικής, με τη δημιουργία συ-
νεδριακού κέντρου διεθνούς εμβέλειας.
• Ρυθμίζονται θέματα ειδικών φόρων και
τελών σε ακίνητα του Ν. 3342/2005.
Επιβάλλεται ειδικός φόρος υπέρ των οι-
κείων Ο.Τ.Α. α' βαθμού σε ποσοστό
0,50% επί των εισπράξεων των κατα-
στημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος
που λειτουργούν στα Ολυμπιακά συ-
γκροτήματα, τα οποία απαλλάσσονται
κάθε άλλου φόρου.
• Επιτρέπονται προσωρινές και λυόμενες
εγκαταστάσεις για έκτακτες εκδηλώσεις
μέγιστης διάρκειας 4 μηνών στα Ολυ-
μπιακά συγκροτήματα.
• Απλοποιείται το πλαίσιο αδειοδότησης
και χωροθέτησης, και τακτοποιούνται
λειτουργικά όσοι τουριστικοί λιμένες
δεν έχουν λάβει άδεια λειτουργίας.
• Δίνεται η δυνατότητα τροποποίησης των
επιτρεπόμενων χρήσεων σε περιοχές
του διατάγματος για την παραλιακή ζώ-
νη της Αττικής.
• Επιλύονται θέματα οριοθέτησης των
χιονοδρομικών κέντρων της χώρας και
δίνεται προθεσμία 2 ετών για τη χορή-
γηση άδειας λειτουργίας.
• Επιτρέπεται η λειτουργία καταστημάτων
εντός ζώνης τουριστικού λιμένα, Κυρια-
κές και αργίες, για τουριστικούς σκο-
πούς.
Επιπρόσθετα, ριζική θα είναι αναδιοργά-
νωση των δομών υπουργείου και Ελληνι-
κού Οργανισμού Τουρισμού. Έτσι, η Ειδι-
κή Υπηρεσία Προώθησης και Αδειοδότη-
σης Τουριστικών Επενδύσεων, η Διεύθυν-
ση Μελετών και Επενδύσεων, καθώς και
μέρος της Διεύθυνσης Ελέγχου και Επο-
πτείας της Αγοράς μεταφέρονται από τον
Ε.Ο.Τ. στο υπουργείο.
ανάπτυξη
47
ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2013
Τουρισμός
1...,39,40,41,42,43,44,45,46,47,48 50,51,52,53,54,55,56,57,58,59,...68