σειρά από μεγάλα αναπτυξιακά έργα, που μέχρι τώρα είχαν πα-
γώσει. Όπως οι επεκτάσεις του Μετρό και της Αττικής Οδού, οι
οδικοί άξονες, τα σχέδια αναβάθμισης των περιφερειακών αε-
ροδρομίων με τη συμμετοχή ιδιωτών κ.λπ. Όλα αυτά θα έχουν
άμεσο θετικό αντίκτυπο στην κτηματαγορά, αφού θα δημιουρ-
γήσουν νέες υπεραξίες και θα αναδείξουν νέες περιοχές για την
ανάπτυξη οικιστικών και εμπορικών χρήσεων.
Για το τέλος άφησα τις εξελίξεις στο μέτωπο της φορολογίας.
Πρόκειται για ένα πρόβλημα που, σε συνδυασμό με την ύφεση,
οδηγεί σε παράλυση την αγορά ακινήτων – και βεβαίως υπο-
βαθμίζει τις προοπτικές αξιοποίησης της δημόσιας ακίνητης πε-
ριουσίας.
Είναι γεγονός ότι στη διάρκεια της τελευταίας διετίας η ακίνητη
περιουσία έχει δεχθεί έναν ανελέητο πόλεμο. Με την κατοχή
ακινήτων να αντιμετωπίζεται ως «χρυσοτόκος όρνιθα» για το
κράτος. Με δεδομένο, μάλιστα, και το υψηλό ποσοστό της ιδιο-
κατοίκησης, η αφαίμαξη των ιδιοκτητών εξακολουθεί να λει-
τουργεί ως εύκολη λύση για την άντληση εσόδων. Ειδικά, δε,
στην περίπτωση των μεγάλων ακινήτων –που λειτουργούν ως
επενδυτικό προϊόν– οι επιβαρύνσεις είναι τόσο υψηλές ώστε
αποτρέπουν κάθε σοβαρό επενδυτή.
Αυτή η τακτική, πέραν του ότι έχει αποδειχθεί αναποτελεσματι-
κή σε δημοσιονομικό επίπεδο, δίνει ουσιαστικά τη χαριστική
βολή σε έναν ήδη επιβαρυμένο και ευαίσθητο κλάδο. Και δυ-
στυχώς το πρόβλημα δεν περιορίζεται μόνο στο ύψος των φό-
ρων, αλλά και στο ασταθές φορολογικό περιβάλλον. Με ρυθ-
μίσεις που αλλάζουν κάθε τρίμηνο, με συνεχείς εξαγγελίες και
αναβολές για επιμέρους πρόσθετα μέτρα, που αυξάνουν και
παρατείνουν διαρκώς την αβεβαιότητα.
Είναι ανάγκη επιτέλους να καταλήξουμε σε ένα ορθολογικό,
ανταγωνιστικό και σταθερό καθεστώς όσον αφορά τη φορολο-
γία των ακινήτων. Έχουμε υποστηρίξει και στο παρελθόν ότι
πρέπει να υπάρξει προσέγγιση αντικειμενικών και εμπορικών τι-
μών. Αυτό όμως δεν σημαίνει να συμπαρασυρθεί προς τα πάνω
το σύνολο των φόρων που επιβαρύνουν την ακίνητη περιουσία.
Η όποια αναπροσαρμογή θα πρέπει απαραίτητα να περιλαμβά-
νει εξορθολογισμό της φορολογίας των ακινήτων. Θα πρέπει να
μειωθεί η φορολογία των μεταβιβάσεων και να αντικατασταθεί
το πλήθος των υφιστάμενων επιμέρους επιβαρύνσεων από έναν
πολύ μικρό αριθμό ενιαίων φόρων. Το ύψος αυτών των φόρων
θα πρέπει να διαμορφωθεί με βάση όχι μόνο εισπρακτικά, αλλά
και αναπτυξιακά κριτήρια. Και κυρίως, θα πρέπει να διασφαλι-
στεί ότι οι ρυθμίσεις θα έχουν μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Η αγορά ακινήτων είναι σίγουρα ένας από τους κλάδους που η
κρίση έχει τραυματίσει σοβαρά. Όχι όμως θανάσιμα, κατά τη
γνώμη μου. Οι προοπτικές για μια σταδιακή ανάκαμψη στο
επόμενο διάστημα υπάρχουν. Το αν θα μπορέσουν να υλο-
ποιηθούν εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις αποφάσεις που
θα ληφθούν τις προσεχείς ημέρες, τόσο στο εσωτερικό της χώ-
ρας, όσο και στην Ευρώπη. Εξαρτάται όμως και από τη βούλη-
ση του εγχώριου πολιτικού συστήματος να εφαρμόσει μια νέα,
ολοκληρωμένη πολιτική στον τομέα των ακινήτων και των
επενδύσεων.
Εμείς, ως εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου, θα εξακο-
λουθήσουμε να διεκδικούμε και να προτείνουμε δράσεις προς
αυτή την κατεύθυνση. Θα συνεχίσουμε να ζητούμε μεταρρυθμί-
σεις, για μια οικονομία πιο ανταγωνιστική και πιο παραγωγική,
με αιχμή τις δυνάμεις του ιδιωτικού τομέα.
Σας ευχαριστώ και εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες του συ-
νεδρίου.
ανάπτυξη
23
Δραστηριότητες
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2012