Περιοδικό Ανάπτυξη - Μάιος 2015 - page 25

ανάπτυξη
|
ΜΑΪΟΣ 2015 23
Η
στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την
ασφάλεια στον κυβερνοχώρο καθορίζει την προ-
σέγγιση της Ε.Ε. για την καλύτερη δυνατή
πρό-
ληψη και αντιμετώπιση διαταραχών και επι-
θέσεων στον κυβερνοχώρο
. Περιλαμβάνει σειρά ενεργειών
για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας στον κυβερνοχώρο των
συστημάτων Τ.Π., τον περιορισμό του εγκλήματος στον κυβερ-
νοχώρο και την ενίσχυση της διεθνούς πολιτικής της Ε.Ε. για
την ασφάλεια και την άμυνα στον κυβερνοχώρο.
Η στρατηγική περιλαμβάνει σχέδια για την αντιμετώπιση προ-
κλήσεων, στο πλαίσιο πέντε προτεραιοτήτων:
l
Επίτευξη ανθεκτικότητας στον κυβερνοχώρο.
l
Δραστική μείωση του ηλεκτρονικού εγκλήματος.
l
Ανάπτυξη πολιτικής και ικανοτήτων για την άμυνα στον κυ-
βερνοχώρο σε σχέση με την κοινή πολιτική ασφάλειας και άμυ-
νας (Κ.Π.Α.Α.) της Ε.Ε.
l
Ανάπτυξη των βιομηχανικών και τεχνολογικών πόρων για
την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.
l
Θέσπιση συνεκτικής διεθνούς πολιτικής της Ε.Ε. για τον κυ-
βερνοχώρο.
Ένα από τα βασικά μέτρα στο πλαίσιο της στρατηγικής αποτε-
λεί η πρόταση οδηγίας σχετικά με την ασφάλεια δικτύων και
πληροφοριών.
Η στρατηγική για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο και η σχετι-
κή πρόταση οδηγίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εντάσσονται
στο
ψηφιακό θεματολόγιο για την Ευρώπη
, που έχει στό-
χο να βοηθήσει τους πολίτες και τις επιχειρήσεις της Ευρώπης
να αποκομίσουν τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη από τις ψηφια-
κές τεχνολογίες.
Τα σημερινά συστήματα τεχνολογίας των πληροφοριών (Τ.Π.)
μπορούν να επηρεαστούν σοβαρά από
περιστατικά ασφαλεί-
ας, όπως οι τεχνικές βλάβες και οι ιοί.
Αυτά τα περιστατι-
κά, που συχνά αποκαλούνται περιστατικά ασφάλειας δικτύων
και πληροφοριών (Α.Δ.Π.), είναι όλο και πιο συχνά και δύσκο-
λα στην αντιμετώπισή τους.
Πολλές επιχειρήσεις και κυβερνήσεις στην Ε.Ε. βασίζονται
σε ψηφιακά δίκτυα και υποδομές για την παροχή των βασι-
κών υπηρεσιών τους. Αυτό σημαίνει ότι όταν ανακύπτουν πε-
ριστατικά Α.Δ.Π., αυτά μπορεί να έχουν σοβαρές επιπτώσεις,
καθόσον διαταράσσουν τις υπηρεσίες και εμποδίζουν
την ομαλή λειτουργία των επιχειρήσεων.
Επιπροσθέτως,
με την ανάπτυξη της εσωτερικής αγοράς της Ε.Ε., πολλά συ-
στήματα δικτύων και πληροφοριών λειτουργούν σε διασυνορι-
ακό επίπεδο. Ένα περιστατικό Α.Δ.Π. σε μία χώρα μπορεί να
έχει επιπτώσεις σε άλλες χώρες, ακόμα και στο σύνολο της Ε.Ε.
Επίσης, τα περιστατικά αυτά
υπονομεύουν την εμπιστοσύ-
νη των καταναλωτών
στα συστήματα πληρωμών online και
στα δίκτυα Τ.Π.
Με την εισαγωγή
συνεκτικότερων μέτρων διαχείρισης του
κινδύνου
και συστηματικής α
ναφοράς των περιστατικών,
η
προτεινόμενη οδηγία θα βοηθήσει τους κλάδους που εξαρτώ-
νται από συστήματα Τ.Π. να καταστούν πιο αξιόπιστοι και στα-
θεροί.
Το σχέδιο οδηγίας 2013/0027 (COD) για την ασφάλεια δικτύ-
ων και πληροφοριών (Α.Δ.Π.) αποτελεί σημαντικό στοιχείο της
στρατηγικής για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο. Θα απαιτεί
από όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε., τις βασικές εταιρείες του Δι-
αδικτύου και τους φορείς υποδομής, όπως πλατφόρμες ηλε-
κτρονικού εμπορίου, κοινωνικά δίκτυα και υπηρεσίες μεταφο-
ρών, τραπεζικών συναλλαγών και υγείας, να εξασφαλίσουν ένα
ασφαλές και αξιόπιστο ψηφιακό περιβάλλον σε όλη την Ε.Ε.
Δεδομένου ότι η προσέγγιση για την Α.Δ.Π. βασίζεται επί του
παρόντος στην εθελοντική δράση, οι ικανότητες σε επίπεδο
κράτους και τα επίπεδα συμμετοχής και ετοιμότητας του ιδιω-
τικού τομέα διαφέρουν σημαντικά μεταξύ των κρατών μελών.
Στόχος του σχεδίου οδηγίας είναι να δημιουργηθούν ισότιμοι
όροι ανταγωνισμού, με τη θέσπιση εναρμονισμένων κανόνων
που θα ισχύουν σε όλες τις χώρες της Ε.Ε.
Μεταξύ των προτεινόμενων μέτρων περιλαμβάνονται:
l
Η απαίτηση, προς τα κράτη μέλη της Ε.Ε., να υιοθετήσουν
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,...68
Powered by FlippingBook