Περιοδικό Ανάπτυξη - Ιανουάριος 2015 - page 25

ανάπτυξη
|
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2015 23
εμπειριών «μη τυπικής μάθησης»,
όπως ο
εθελοντισμός.
Πράγματι, τα άτομα που συμμετείχαν στην ευρωπαϊκή εθελο-
ντική υπηρεσία δήλωσαν σε ποσοστό 75% ότι οι επαγγελματικές
τους προοπτικές είχαν βελτιωθεί χάρη σ’ αυτή την εμπειρία.
Μελέτες δείχνουν, ακόμα, ότι οι φοιτητές που πραγματοποίη-
σαν μέρος των σπουδών τους στο εξωτερικό έχουν περισσότερες
πιθανότητες να βρουν δουλειά στο εξωτερικό, όταν εισέρχονται
στην αγορά εργασίας.
Η χρηματοδότηση από το
Erasmus+
είναι σημαντική, αλλά
τα χρήματα δεν αρκούν για να γίνει η μαθησιακή κινητικότητα
πραγματική ευκαιρία για όλους. Πρέπει κυρίως να αρθούν τα
εμπόδια σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, όπως για παρά-
δειγμα με τη βελτίωση της πρόσβασης σε πληροφορίες, με τη
διασφάλιση ότι τα εθνικά δάνεια και οι επιδοτήσεις μπορούν να
χρησιμοποιούνται για διεθνείς μελέτες και με τη βελτίωση της
αναγνώρισης των αποτελεσμάτων των σπουδών και της κατάρ-
τισης στο εξωτερικό.
Ήδη από τον Ιούνιο του 2011, οι υπουργοί Παιδείας των αντίστοι-
χων κρατών μελών της Ε.Ε. ανέλαβαν τη δέσμευση να άρουν τα
εμπόδια για σπουδές ή κατάρτιση στο εξωτερικό. Για την παρα-
κολούθηση της προόδου σχετικά με την υλοποίηση της ατζέντας
αυτής, η Επιτροπή, από κοινού με τα κράτη μέλη, ανέπτυξε έναν
«πίνακα αποτελεσμάτων για την εκπαιδευτική κινητικό-
τητα»,
ο οποίος απεικονίζει την απόδοση του κάθε κράτους μέ-
λους της Ένωσης.
Τα κράτη μέλη συμφώνησαν, επίσης, στους στόχους κινητικό-
τητας για φοιτητές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και της επαγ-
γελματικής κατάρτισης.
Έως το 2020, τουλάχιστον το 20% των αποφοίτων της τριτοβάθ-
μιας εκπαίδευσης στην Ε.Ε., θα πρέπει να έχει διανύσει περίοδο
σπουδών ή κατάρτισης επιπέδου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο
εξωτερικό.
Στον επαγγελματικό τομέα, επίσης, έως το 2020 πάνω από το 6%
των ατόμων ηλικίας από 18 έως 34 ετών με τίτλο βασικής επαγγελ-
ματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, αναμένεται να έχει πραγμα-
τοποιήσει περίοδο σπουδών ή κατάρτισης στο εξωτερικό.
Μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι από την εποχή που είχαν θε-
σπιστεί τα υφιστάμενα προγράμματα εκπαίδευσης, ο κόσμος
έχει αλλάξει σημαντικά. Σήμερα η Ε.Ε. βρίσκεται σε μία από τις
πιο ταραχώδεις οικονομικά περιόδους της εποχής μας. Σχεδόν
6 εκατ. νέοι είναι άνεργοι, παρά το ότι το 36% των εργοδοτών
δυσκολεύεται να βρει άτομα με τις δεξιότητες που χρειάζεται.
Το έλλειμμα σε δεξιότητες στην Ευρώπη είναι ανησυχητικό, με
σχεδόν 20% των ατόμων ηλικίας 15 ετών να μη διαθέτουν επαρ-
κείς δεξιότητες ανάγνωσης και 73 εκατ. ενηλίκων να έχουν χα-
μηλό ή κανέναν τίτλο εκπαίδευσης. Συνεπώς χρειαζόταν μια νέα
ενωσιακή προσέγγιση και επανασχεδιασμός στα θέματα επαγ-
γελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Η ευρωπαϊκή αγορά εργασίας υφίσταται, επίσης, αλλαγές. Ο
αριθμός των θέσεων εργασίας που απαιτούν υψηλή ειδίκευση
αυξάνεται, ενώ μειώνεται ο αριθμός των θέσεων εργασίας χαμη-
λής ειδίκευσης. Εκτιμάται ότι έως το 2020 το 35% σχεδόν του
συνόλου των θέσεων εργασίας θα απαιτεί υψηλή ειδίκευση, σχε-
δόν ισοδύναμη πτυχιούχου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Ένας από τους πρωταρχικούς στόχους της αναπτυξιακής
στρατηγικής «Ευρώπη 2020» είναι η αύξηση της συμμε-
τοχής των νέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε 40%,
από περίπου 36% που είναι σήμερα.
Το νέο πρόγραμμα, αν και βασίζεται στην εμπειρία και την επι-
τυχία των προηγούμενων προγραμμάτων εκπαίδευσης και κα-
τάρτισης, αναμένεται ότι θα δημιουργήσει ακόμα μεγαλύτερο
αντίκτυπο, καθώς βασίζεται στην πεποίθηση ότι η επένδυση
στην εκπαίδευση και στην κατάρτιση είναι το
κλειδί
για την
απελευθέρωση της απόδοσης του ανθρώπινου δυναμικού, ανε-
ξαρτήτως της ηλικίας ή της χώρας προέλευσής του, γεγονός που
θεωρείται απαραίτητη προϋπόθεση για την εκπλήρωση των στό-
χων της αναπτυξιακής στρατηγικής
«Ευρώπη 2020»,
αλλά και
γενικότερα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης.
Της Σταρρά Ελένης – Στυλιανής, M.Sc.
Επικεφαλής του Κέντρου Ευρωπαϊκής
Πληροφόρησης Europe Direct - Ε.Β.Ε.Α.
------------------------------------------------------------------------
Ακαδημίας 7, Αθήνα, 5ος όροφος
Τηλ.:
210 3615059, 210 3382481
Fax.:
210 3382315
E-mail:
Site:
Το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης
Europe Direct E.B.E.A. συγχρηματοδοτείται
από την Ευρωπαϊκή Ένωση
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,...68
Powered by FlippingBook